Tarikh
|
23/3/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang
Pembelajaran
|
Tajuk 1 hingga
Tajuk 3
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Objektif
pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana lebih kurang 18
pelajar dipanggil untuk pemeriksaan pergigian semasa PdP. Oleh itu, guru
hanya sempat meminta mereka menyalin jawapan yang betul sahaja dahulu.
Perbincangan selanjutnya akan bersambung pada kelas seterusnya.
|
Tarikh
|
23/3/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang
Pembelajaran
|
Tajuk Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Semua
pelajar menyalin jawapan yang diberikan oleh guru. Memandangkan semua pelajar
mendapat keputusan yang teruk dan tidak menunjukkan minat terhadap pembetulan
jawapan yang dibuat, komunikasi satu hala sahaja berlaku. Guru bagaimanapun
cuba untuk menarik perhatian mereka untuk mengaktifkan diri semasa
perbincangan berlangsung.
|
Tarikh
|
24/3/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.25
am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang Pembelajaran
|
Tajuk 1 hingga
Tajuk 3
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Perbincangan
selesai untuk soalan struktur sahaja. Soalan objektif dan soalan esei akan
dibincangkan pada kelas seterusnya memandangkan masa tidak mencukupi. Walau
bagaimanapun, pelajar dapat mengenalpasti kelemahan mereka dalam menjawab
soalan struktur dan mengakui tidak bersedia untuk menghadapi peperiksaan.
Guru menekankan kembali kata kunci dan perkara-perkara penting bagi setiap
soalan yang diuji.
|
Date
|
24/3/2015
|
Time
|
9.45 am –
10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Post Mortem
|
Learning Area
|
Chapter Form 4
and Chapter Form 5
|
Learning
Objective
|
Post Mortem of
midyear examination
|
Learning
Outcome
|
Student is
able to identify their weaknesses and do correction by write down all the
correct answers for each question.
|
Activities
|
Discussion of
midyear examination papers.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Set of
questions
|
Reflection
|
Teacher
only covers for objective questions. This is because students have to attend
carrier workshop at hall for second period of T&L. Discussion for Paper 2
will be continue on the next class.
|
Tarikh
|
24/3/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang
Pembelajaran
|
Tajuk Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Satu
waktu PdP telah digunakan untuk pelajar menghadiri Seminar Kerjaya di dewan
sekolah. Oleh itu, guru hanya sempat berbincang soalan objektif dan tiga
soalan struktur sahaja. Pelajar menyalin kembali jawapan yang betul
memandangkan kesemua mereka tidak dapat memberi jawapan yang menepati
kehendak soalan. Perbincangan akan bersambung pada kelas berikutnya.
|
Tarikh
|
25/3/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.05
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang
Pembelajaran
|
Tajuk Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Semua
pelajar menyalin kembali kesemua jawapan bagi soalan struktur. Mereka tidak
banyak bertanya kerana mereka tidak mempunyai pengetahuan yang mencukupi bagi
setiap tajuk yang diuji. Walau bagaimanapun, guru cuba untuk memastikan
pelajar memahami kehendak soalan dan jawapan yang sepatutnya diberi oleh
mereka.
|
Tarikh
|
25/3/2015
|
Masa
|
10.10 am -
11.10 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang
Pembelajaran
|
Tajuk 1 hingga
Tajuk 3
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Perbincangan
berjalan dengan lancar. Terdapat 3 orang pelajar menunjukkan respon yang
sangat baik dan cuba untuk memberi jawapan yang betul. Mereka akhirnya dapat
mengenalpasti kelemahan diri masing-masing dan akan berusaha untuk
memperbaiki diri masing-masing untuk peperiksaan yang akan datang. Buku kerja
digunakan untuk mengingatkan mereka tentang isi pembelajaran lepas yang diuji
dalam peperiksaan.
|
Tarikh
|
25/3/2015
|
Masa
|
11.10 am –
11.40 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang
Pembelajaran
|
Tajuk Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap saintifik
dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Perbincangan
tidak habis sepenuhnya memandangkan masa PdP yang singkat. 3 soalan struktur
sahaja sempat dibincangkan, manakala 3 soalan struktur lagi beserta 3 soalan
esei akan dibincangkan pada kelas berikutnya.
|
Date
|
26/3/2015
|
Time
|
8.10 am – 9.10
am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Post Mortem
|
Learning Area
|
Chapter Form 4
and Chapter Form 5
|
Learning
Objective
|
Post Mortem of
midyear examination
|
Learning
Outcome
|
Student is
able to identify their weaknesses and do correction by write down all the
correct answers for each question.
|
Activities
|
Discussion of
midyear examination papers.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Set of
questions
|
Reflection
|
No
T&L learning occur because students visit UNIMAS and UiTM.
|
Tarikh
|
26/3/2015
|
Masa
|
9.25 am – 9.55
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang Pembelajaran
|
Tajuk Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Perbincangan
kesemua soalan peperiksaan selesai pada hari ini. 4 soalan esei terakhir
dibincangkan. Guru mendapati pelajar memang tidak tahu menjawab soalan esei.
Oleh itu, guru membimbing mereka tentang cara memberi jawapan untuk soalan
esei.
|
Tarikh
|
26/3/2015
|
Masa
|
10.25 am –
11.15 am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang
Pembelajaran
|
Tajuk 1 hingga
Tajuk 3
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Semua
soalan berjaya dibincangkan walaupun terdapat beberapa orang pelajar yang
tidak membawa kertas soalan mereka. Guru meminta pelajar untuk menyalin
jawapan esei di dalam kertas kajang. Hal ini juga dapat melatih mereka untuk
lebih mahir menjawab soalan esei pada masa yang akan datang.
|
Tarikh
|
27/3/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Post Mortem
|
Bidang Pembelajaran
|
Tajuk Tingkatan 4 dan Tingkatan 5
|
Objektif
Pembelajaran
|
Post Mortem
Peperiksaan Awal Tahun
|
Hasil
pembelajaran
|
Pelajar boleh
mengenalpasti kelemahan serta membuat
pembetulan bagi soalan yang salah
|
Aktiviti
|
Perbincangan
kertas soalan peperiksaan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Set kertas
soalan
|
Refleksi
|
Perbincangan
untuk semua soalan selesai pada hari ini. Pelajar didapati memang kurang
pengetahuan akibat tidak membuat ulangkaji serta persediaan menghadapi
peperiksaan. Walau bagaimanapun, mereka sudah mengenalpasti kelemahan
masing-masing dan guru membantu memberi cadangan penambahbaikan kepada mereka.
|
No comments:
Post a Comment