Wednesday, April 1, 2015

Week 14(30/3/2015-3/4/2015)

Tarikh
30/3/2015
Masa
9.45 am – 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Mensintesis formula kimia
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud formula kimia
b) Menyatakan maksud formula empirik
c) Menyatakan maksud formula molekul
d) Menentukan formula empirik dan formula molekul sebatian
e) Membanding dan membezakan formula empirik dan formula molekul
f) Menyelesaikan masalah perhitungan yang melibatkan formula empirik dan formula molekul
Aktiviti
Menjalankan aktiviti untuk :
a) Menentukan formula empirik bagi kuprum(II) oksida
b) Menentukan formula empirik bagi magnesium oksida
c) Membanding dan membezakan formula empirik dan formula molekul.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Pada awalnya, pelajar agak keliru tentang perhubungan antara formula empirik dan formula molekul. Hal ini kerana persamaan tersebut kadang-kadang menggunakan bentuk formula kadang-kadang dalam bentuk jisim. Oleh itu, guru menunjukkan beberapa contoh bagi memastikan pelajar memahami dan dapat menyelesaikan masalah dengan baik. Selain itu, pelajar juga dapat memahami dengan baik serta memberi jawapan yang betul bagi penyelesaian masalah berkaitan mencari formula empirik. Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai.

Tarikh
30/3/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Daya Dan Gerakan
Bidang Pembelajaran
Gerakan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa gerakan kenderaan di atas darat
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi
kenderaan tidak berenjin
b) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi kenderaan berenjin
c) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol empat lejang
d) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin diesel empat lejang, menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol dua lejang
Aktiviti
Membincangkan struktur dan prinsip operasi bagi kenderaan yang mempunyai enjin :
a) Petrol empat lejang
b) Diesel empat lejang
c) Petrol dua lejang
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
d) Model Enjin
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Hampir separuh daripada pelajar tidak hadir. Hanya lebih kurang 5 orang pelajar sahaja menunjukkan minat dan mereka dapat menggunakan bahan bantu mengajar yang disediakan oleh guru dengan baik. Pelajar dapat menerangkan prinsip dan operasi enjin berdasarkan pengalaman yang mereka ada. Walau bagaimanapun, apabila diminta melengkapkan latihan, pelajar gagal berbuat demikian. Oleh itu, guru membimbing mereka untuk menyelesaikan latihan yang diberikan.

Tarikh
31/3/2015
Masa
8.15 am – 9.25 am
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Mensintesis formula kimia
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud formula kimia
b) Menyatakan maksud formula empirik
c) Menyatakan maksud formula molekul
d) Menentukan formula empirik dan formula molekul sebatian
e) Membanding dan membezakan formula empirik dan formula molekul
f) Menyelesaikan masalah perhitungan yang melibatkan formula empirik dan formula molekul
Aktiviti
Menjalankan aktiviti untuk :
a) Menentukan formula empirik bagi kuprum(II) oksida
b) Menentukan formula empirik bagi magnesium oksida
c) Membanding dan membezakan formula empirik dan formula molekul.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru mengambil CRK.

Date
31/3/2015
Time
9.45 am – 10.55 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Post Mortem
Learning Area
Chapter Form 4 and Chapter Form 5
Learning Objective
Post Mortem of midyear examination
Learning Outcome
Student is able to identify their weaknesses and do correction by write down all the correct answers for each question.
Activities
Discussion of midyear examination papers.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Set of question
Reflection
No T&L occur because teacher takes CRK.

Tarikh
31/3/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Daya Dan Gerakan
Bidang Pembelajaran
Gerakan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa gerakan kenderaan di atas darat
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi
kenderaan tidak berenjin
b) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi kenderaan berenjin
c) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol empat lejang
d) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin diesel empat lejang, menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol dua lejang
Aktiviti
Membincangkan struktur dan prinsip operasi bagi kenderaan yang mempunyai enjin :
a) Petrol empat lejang
b) Diesel empat lejang
c) Petrol dua lejang
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru mengambil CRK.

Tarikh
1/4/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Daya Dan Gerakan
Bidang Pembelajaran
Gerakan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa gerakan kenderaan di atas darat
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Membanding dan membezakan struktur dan prinsip operasi enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Membanding dan membezakan enjin petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang
c) Menghubungkaitkan struktur dan operasi enjin dengan pergerakan kenderaan
Aktiviti
Menjalankan aktiviti untuk membandingkan :
a) Enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Enjin petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya kerana mereka banyak bergantung kepada guru untuk mendapatkan jawapan yang betul. Selain itu, terdapat sebilangan pelajar yang langsung tidak membuat latihan setelah selesai sesi perbincangan. Justeru, guru terpaksa memantau dan memaksa mereka menyalin jawapan yang betul.

Tarikh
1/4/2015
Masa
9.45 am - 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Mentafsirkan persamaan kimia
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud persamaan kimia
b) Mengenalpasti bahan dan hasil tindak balas daripada persamaan kimia
c) Menulis dan mengimbangkan persamaan kimia
d) Mentafsirkan persamaan kimia secara kuantitatif
dan kualitatif
e) Menyelesaikan masalah penghitungan dengan
persamaan kimia.
Aktiviti
a) Membincang maksud persamaan kimia, bahan dan hasil tindak balas dalam persamaan kimia
b) Membina persamaan kimia yang seimbang bagi tindakbalas berikut:
i) pemanasan kuprum(II) karbonat, CuCO3
ii) pembentukan ammonium klorida, NH4Cl
iii) pemendakan plumbum(II) iodida, PbI2
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Pelajar tiada masalah dalam mengenalpasti bahan dan hasil tindak balas. Pada mulanya semua pelajar kelihatan faham dan dapat memberi respon yang baik semasa guru memberi beberapa contoh untuk menyeimbangkan persamaan kimia. Setelah diberi latihan untuk menilai pengetahuan mereka, boleh dikatakan hampir kesemua pelajar mempunyai masalah untuk menyeimbangkan persamaan kimia. Hal ini kerana, mereka keliru dengan angka koeffisien dan pengiraan bilangan atom dalam sebatian bahan tindak balas dan hasil tindak balas. Justeru, guru telah membimbing mereka kumpulan demi kumpulan untuk memastikan mereka dapat menyelesaikan latihan tersebut. Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya.

Tarikh
1/4/2015
Masa
10.55 am – 11.30 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Daya Dan Gerakan
Bidang Pembelajaran
Gerakan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa gerakan kenderaan di atas darat
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Membanding dan membezakan struktur dan prinsip operasi enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Membanding dan membezakan enjin petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang
c) Menghubungkaitkan struktur dan operasi enjin dengan pergerakan kenderaan
Aktiviti
Menjalankan aktiviti untuk membandingkan :
a) Enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Enjin petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Pelajar dapat menyatakan perbezaan antara enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang serta enjin petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang. Dengan merujuk kepada buku nota padat pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan oleh guru dengan betul. Perbincangan soalan dilakukan untuk menyemak jawapan pelajar.

Date
2/4/2015
Time
8.10 am – 9.10 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Post Mortem
Learning Area
Chapter Form 4 and Chapter Form 5
Learning Objective
Post Mortem of midyear examination
Learning Outcome
Student is able to identify their weaknesses and do correction by write down all the correct answers for each question.
Activities
Discussion of midyear examination papers.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Set of questions
Reflection
Discussion finishes for Paper 1. From discussion, teacher discovers that all of students are able to identify their weaknesses during exam especially for essay part. They also realize that essay part could contribute more marks compare to other sections if they do it correctly. Students do correction for all the mistakes they have done for chemistry paper.

Tarikh
2/4/2015
Masa
9.25 am – 9.55 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Daya Dan Gerakan
Bidang Pembelajaran
Gerakan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa konsep laju, halaju dan pecutan
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud jarak
b) Mendefinisikan laju
c) Mendefinisikan halaju
d) Menyatakan unit bagi laju dan halaju
e) Mendefinisikan pecutan
f) Menyatakan unit bagi pecutan
g) Menerangkan hubungan di antara laju,halaju dan pecutan
h) Membanding dan membezakan laju,halaju dan pecutan
i) Menentukan halaju dan pecutan objek yang bergerak,menyelesaikan masalah berkaitan halaju dan pecutan.
Aktiviti
Menjalankan aktiviti untuk menyelesaikan masalah melibatkan halaju dan pecutan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran tidak tercapai. Pelajar sangat lemah asas matematik dan langsung tidak dapat menyelesaikan masalah yang diberi oleh guru. Selain itu, mereka juga tidak mempunyai kalkulator. Oleh itu, guru terpaksa memberi jawapan dan meminta pelajar membuat ulangkaji sendiri di rumah.

Tarikh
2/4/2015
Masa
10.25 am – 11.15 am
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Mentafsirkan persamaan kimia
Hasil pembelajaran
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud persamaan kimia
b) Mengenalpasti bahan dan hasil tindak balas daripada persamaan kimia
c) Menulis dan mengimbangkan persamaan kimia
d) Mentafsirkan persamaan kimia secara kuantitatif
dan kualitatif
e) Menyelesaikan masalah penghitungan dengan
persamaan kimia.
Aktiviti
a) Membincang maksud persamaan kimia, bahan dan hasil tindak balas dalam persamaan kimia
b) Membina persamaan kimia yang seimbang bagi tindakbalas berikut:
i) pemanasan kuprum(II) karbonat, CuCO3
ii) pembentukan ammonium klorida, NH4Cl
iii) pemendakan plumbum(II) iodida, PbI2
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana hanya lebih kurang 4 orang pelajar sahaja yang berjaya menyelesaikan masalah yang diberikan oleh guru. Pada awalnya, semua pelajar memahami contoh mudah yang diberikan oleh guru. Walau bagaimanapun, mereka gagal membuat latihan yang diberikan kerana ramai yang keliru dengan nombor yang patut diletak di depan formula kimia. Tambahan pula kebanyakan pelajar belum menghafal kation dan anion menyebabkan mereka gagal untuk membina formula kimia sebatian.


         3/4/2015 ~ Cuti ‘Good Friday’

No comments:

Post a Comment