Tarikh
|
30/3/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis formula
kimia
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud formula
kimia
b) Menyatakan maksud formula
empirik
c) Menyatakan maksud formula
molekul
d) Menentukan
formula empirik dan formula molekul sebatian
e) Membanding dan membezakan
formula empirik dan
formula molekul
f) Menyelesaikan masalah perhitungan
yang melibatkan formula empirik dan formula molekul
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti untuk :
a) Menentukan
formula empirik bagi kuprum(II) oksida
b) Menentukan
formula empirik bagi magnesium oksida
c) Membanding
dan membezakan formula empirik dan formula molekul.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pada
awalnya, pelajar agak keliru tentang perhubungan antara formula empirik dan
formula molekul. Hal ini kerana persamaan tersebut kadang-kadang menggunakan
bentuk formula kadang-kadang dalam bentuk jisim. Oleh itu, guru menunjukkan
beberapa contoh bagi memastikan pelajar memahami dan dapat menyelesaikan masalah
dengan baik. Selain itu, pelajar juga dapat memahami dengan baik serta
memberi jawapan yang betul bagi penyelesaian masalah berkaitan mencari
formula empirik. Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai.
|
Tarikh
|
30/3/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Daya Dan
Gerakan
|
Bidang
Pembelajaran
|
Gerakan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa
gerakan kenderaan di atas darat
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi
kenderaan tidak berenjin
b) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi
kenderaan berenjin
c) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol
empat lejang
d) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
diesel empat lejang, menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol
dua lejang
|
Aktiviti
|
Membincangkan
struktur dan prinsip operasi bagi kenderaan yang mempunyai enjin :
a) Petrol
empat lejang
b) Diesel
empat lejang
c) Petrol dua
lejang
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
d) Model Enjin
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Hampir separuh daripada pelajar
tidak hadir. Hanya lebih kurang 5 orang pelajar sahaja menunjukkan minat dan
mereka dapat menggunakan bahan bantu mengajar yang disediakan oleh guru
dengan baik. Pelajar dapat menerangkan prinsip dan operasi enjin berdasarkan
pengalaman yang mereka ada. Walau bagaimanapun, apabila diminta melengkapkan
latihan, pelajar gagal berbuat demikian. Oleh itu, guru membimbing mereka
untuk menyelesaikan latihan yang diberikan.
|
Tarikh
|
31/3/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.25
am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis formula
kimia
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud formula
kimia
b) Menyatakan maksud formula
empirik
c) Menyatakan maksud formula
molekul
d) Menentukan
formula empirik dan formula molekul sebatian
e) Membanding dan membezakan
formula empirik dan
formula molekul
f) Menyelesaikan masalah perhitungan
yang melibatkan formula empirik dan formula molekul
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti untuk :
a) Menentukan
formula empirik bagi kuprum(II) oksida
b) Menentukan
formula empirik bagi magnesium oksida
c) Membanding
dan membezakan formula empirik dan formula molekul.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru mengambil CRK.
|
Date
|
31/3/2015
|
Time
|
9.45 am –
10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Post Mortem
|
Learning Area
|
Chapter Form 4
and Chapter Form 5
|
Learning
Objective
|
Post Mortem of
midyear examination
|
Learning
Outcome
|
Student is
able to identify their weaknesses and do correction by write down all the
correct answers for each question.
|
Activities
|
Discussion of
midyear examination papers.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Set of
question
|
Reflection
|
No
T&L occur because teacher takes CRK.
|
Tarikh
|
31/3/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Daya Dan
Gerakan
|
Bidang
Pembelajaran
|
Gerakan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa
gerakan kenderaan di atas darat
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi
kenderaan tidak berenjin
b) Memerihalkan struktur dan prinsip operasi
kenderaan berenjin
c) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol
empat lejang
d) Menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin
diesel empat lejang, menerangkan struktur dan prinsip operasi enjin petrol
dua lejang
|
Aktiviti
|
Membincangkan
struktur dan prinsip operasi bagi kenderaan yang mempunyai enjin :
a) Petrol
empat lejang
b) Diesel
empat lejang
c) Petrol dua lejang
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru mengambil CRK.
|
Tarikh
|
1/4/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Daya Dan
Gerakan
|
Bidang
Pembelajaran
|
Gerakan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa
gerakan kenderaan di atas darat
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Membanding dan membezakan struktur dan prinsip
operasi enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Membanding dan membezakan enjin petrol empat
lejang dengan enjin petrol dua lejang
c) Menghubungkaitkan struktur dan operasi enjin
dengan pergerakan kenderaan
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti untuk membandingkan :
a) Enjin
petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Enjin
petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya kerana mereka banyak bergantung kepada
guru untuk mendapatkan jawapan yang betul. Selain itu, terdapat sebilangan
pelajar yang langsung tidak membuat latihan setelah selesai sesi
perbincangan. Justeru, guru terpaksa memantau dan memaksa mereka menyalin
jawapan yang betul.
|
Tarikh
|
1/4/2015
|
Masa
|
9.45 am -
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mentafsirkan persamaan
kimia
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud persamaan
kimia
b) Mengenalpasti bahan
dan hasil tindak balas daripada persamaan kimia
c) Menulis dan mengimbangkan
persamaan kimia
d) Mentafsirkan persamaan kimia
secara kuantitatif
dan kualitatif
e) Menyelesaikan masalah penghitungan
dengan
persamaan
kimia.
|
Aktiviti
|
a) Membincang
maksud persamaan kimia, bahan dan hasil tindak balas dalam persamaan kimia
b) Membina
persamaan kimia yang seimbang bagi tindakbalas berikut:
i) pemanasan
kuprum(II) karbonat, CuCO3
ii) pembentukan
ammonium klorida, NH4Cl
iii)
pemendakan plumbum(II) iodida, PbI2
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar
tiada masalah dalam mengenalpasti bahan dan hasil tindak balas. Pada mulanya
semua pelajar kelihatan faham dan dapat memberi respon yang baik semasa guru
memberi beberapa contoh untuk menyeimbangkan persamaan kimia. Setelah diberi
latihan untuk menilai pengetahuan mereka, boleh dikatakan hampir kesemua
pelajar mempunyai masalah untuk menyeimbangkan persamaan kimia. Hal ini
kerana, mereka keliru dengan angka koeffisien dan pengiraan bilangan atom
dalam sebatian bahan tindak balas dan hasil tindak balas. Justeru, guru telah
membimbing mereka kumpulan demi kumpulan untuk memastikan mereka dapat
menyelesaikan latihan tersebut. Objektif pembelajaran pada hari ini tidak
tercapai sepenuhnya.
|
Tarikh
|
1/4/2015
|
Masa
|
10.55 am –
11.30 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Daya Dan
Gerakan
|
Bidang
Pembelajaran
|
Gerakan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa
gerakan kenderaan di atas darat
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Membanding dan membezakan struktur dan prinsip
operasi enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Membanding dan membezakan enjin petrol empat
lejang dengan enjin petrol dua lejang
c) Menghubungkaitkan struktur dan operasi enjin
dengan pergerakan kenderaan
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti untuk membandingkan :
a) Enjin
petrol empat lejang dan enjin diesel empat lejang
b) Enjin
petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Pelajar dapat menyatakan perbezaan
antara enjin petrol empat lejang dan enjin diesel empat
lejang serta enjin petrol empat lejang dengan enjin petrol dua lejang. Dengan
merujuk kepada buku nota padat pelajar dapat melengkapkan latihan yang
diberikan oleh guru dengan betul. Perbincangan soalan dilakukan untuk
menyemak jawapan pelajar.
|
Date
|
2/4/2015
|
Time
|
8.10 am – 9.10
am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Post Mortem
|
Learning Area
|
Chapter Form 4
and Chapter Form 5
|
Learning
Objective
|
Post Mortem of
midyear examination
|
Learning
Outcome
|
Student is
able to identify their weaknesses and do correction by write down all the
correct answers for each question.
|
Activities
|
Discussion of
midyear examination papers.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Set of
questions
|
Reflection
|
Discussion
finishes for Paper 1. From discussion, teacher discovers that all of students
are able to identify their weaknesses during exam especially for essay part.
They also realize that essay part could contribute more marks compare to
other sections if they do it correctly. Students do correction for all the
mistakes they have done for chemistry paper.
|
Tarikh
|
2/4/2015
|
Masa
|
9.25 am – 9.55
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Daya Dan
Gerakan
|
Bidang
Pembelajaran
|
Gerakan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa
konsep laju, halaju dan pecutan
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud jarak
b) Mendefinisikan laju
c) Mendefinisikan halaju
d) Menyatakan unit bagi laju dan halaju
e) Mendefinisikan pecutan
f) Menyatakan unit bagi pecutan
g) Menerangkan hubungan di antara laju,halaju dan
pecutan
h) Membanding dan membezakan laju,halaju dan pecutan
i) Menentukan halaju dan pecutan objek yang
bergerak,menyelesaikan masalah berkaitan halaju dan pecutan.
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti untuk menyelesaikan masalah melibatkan halaju dan pecutan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tidak tercapai. Pelajar sangat lemah asas matematik dan langsung
tidak dapat menyelesaikan masalah yang diberi oleh guru. Selain itu, mereka
juga tidak mempunyai kalkulator. Oleh itu, guru terpaksa memberi jawapan dan
meminta pelajar membuat ulangkaji sendiri di rumah.
|
Tarikh
|
2/4/2015
|
Masa
|
10.25 am –
11.15 am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mentafsirkan persamaan
kimia
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh :
a) Menyatakan maksud persamaan
kimia
b) Mengenalpasti bahan
dan hasil tindak balas daripada persamaan kimia
c) Menulis dan mengimbangkan
persamaan kimia
d) Mentafsirkan persamaan kimia
secara kuantitatif
dan kualitatif
e) Menyelesaikan masalah penghitungan
dengan
persamaan
kimia.
|
Aktiviti
|
a) Membincang
maksud persamaan kimia, bahan dan hasil tindak balas dalam persamaan kimia
b) Membina
persamaan kimia yang seimbang bagi tindakbalas berikut:
i) pemanasan
kuprum(II) karbonat, CuCO3
ii)
pembentukan ammonium klorida, NH4Cl
iii)
pemendakan plumbum(II) iodida, PbI2
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana hanya
lebih kurang 4 orang pelajar sahaja yang berjaya menyelesaikan masalah yang
diberikan oleh guru. Pada awalnya, semua pelajar memahami contoh mudah yang
diberikan oleh guru. Walau bagaimanapun, mereka gagal membuat latihan yang
diberikan kerana ramai yang keliru dengan nombor yang patut diletak di depan
formula kimia. Tambahan pula kebanyakan pelajar belum menghafal kation dan
anion menyebabkan mereka gagal untuk membina formula kimia sebatian.
|
3/4/2015 ~ Cuti ‘Good Friday’
No comments:
Post a Comment