| 
Tarikh | 
6/4/2015 | 
| 
Masa | 
9.45 am –
  10.55 am | 
| 
Kelas | 
4S3 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Formula Kimia
  Dan Persamaan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mentafsirkan persamaan
  kimia | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh : 
a) Menyatakan maksud persamaan
  kimia 
b) Mengenalpasti bahan
  dan hasil tindak balas daripada persamaan kimia 
c) Menulis dan mengimbangkan
  persamaan kimia 
d) Mentafsirkan persamaan kimia
  secara kuantitatif 
dan kualitatif 
e) Menyelesaikan masalah penghitungan
  dengan 
persamaan
  kimia. | 
| 
Aktiviti | 
a) Menulis dan
  mengimbangkan persamaan kimia 
b) Mentafsirkan
  persamaan kimia secara kuantitatif dan kualitatif 
c) Menyelesaikan
  masalah perhitungan dengan persamaan kimia(stoikiometri) | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
PdP
  tidak berlaku kerana pelajar terlibat dengan perjumpaan rumah sukan
  masing-masing. | 
| 
Tarikh | 
6/4/2015 | 
| 
Masa | 
11.30 am –
  12.40 pm | 
| 
Kelas | 
5K10 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Daya Dan
  Gerakan | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Gerakan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa
  konsep laju, halaju dan pecutan | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh : 
a) Menerangkan hubungan di antara laju,halaju dan
  pecutan 
b) Membanding dan membezakan laju,halaju dan pecutan 
c) Menentukan halaju dan pecutan objek yang bergerak 
d) Menyelesaikan masalah berkaitan halaju dan
  pecutan. | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti untuk menyelesaikan masalah melibatkan halaju dan pecutan | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Hal ini kerana hanya empat orang
  pelajar sahaja hadir. Walau bagaimanapun guru ada menerangkan tentang konsep
  laju, halaju dan pecutan. Mereka tidak memahami dengan baik. Guru akan
  membuat ulangan tentang konsep tersebut pada kelas akan datang. | 
| 
Tarikh | 
7/4/2015 | 
| 
Masa | 
8.15 am – 9.25
  am  | 
| 
Kelas | 
4S2 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Formula Kimia
  Dan Persamaan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mentafsirkan persamaan
  kimia | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh : 
a) Menyatakan maksud persamaan
  kimia 
b) Mengenalpasti bahan
  dan hasil tindak balas daripada persamaan kimia 
c) Menulis dan mengimbangkan
  persamaan kimia 
d) Mentafsirkan persamaan kimia
  secara kuantitatif 
dan kualitatif 
e) Menyelesaikan masalah penghitungan
  dengan 
persamaan
  kimia. | 
| 
Aktiviti | 
a) Menulis dan
  mengimbangkan persamaan kimia 
b) Mentafsirkan
  persamaan kimia secara kuantitatif dan kualitatif 
c) Menyelesaikan
  masalah perhitungan dengan persamaan kimia(stoikiometri) | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana terdapat
  lebih kurang 20 orang pelajar tidak memahami dengan baik tentang langkah
  dalam penyelesaian masalah yang ditunjukkan oleh buku teks. Oleh itu, guru
  mengambil inisiatif dengan menunjukkan cara yang lebih senang bagi
  memudahcara pengiraan yang melibatkan persamaan kimia. Namun begitu, masih
  terdapat beberapa orang pelajar yang perlu dibantu semasa membuat latihan
  terutama bagi langkah mengekstrak maklumat yang diberi daripada soalan. Guru
  menggalakkan pelajar untuk berbincang dan saling membantu antara mereka. | 
| 
Date | 
7/4/2015 | 
| 
Time | 
9.45 am –
  10.55 am  | 
| 
Class | 
5S1 | 
| 
Subject | 
Chemistry | 
| 
Theme | 
Interaction
  Between Chemicals | 
| 
Learning Area | 
Carbon
  Compounds  | 
| 
Learning
  Objective | 
Analysing
  alcohols | 
| 
Learning
  Outcome | 
Student is
  able to : a) State the general formula of alcohols. b) Identify the functional group of alcohols. c) List the names and the molecular formulae of the first four alcohols. 
d) Draw
  structural formulae for isomers of propanol and butanol. e) Name isomers of propanol and butanol using IUPAC nomenclature. 
f) Describe preparation
  of ethanol in lab. g) Describe the physical properties of ethanol. h) Describe the chemical properties of ethanol. 
i) Describe
  the industrial production of ethanol j) Explain with examples the uses of alcohols in everyday life. k) Explain the effects of the misuse and abuse of alcohols. | 
| 
Activities | 
a) Construct a
  table of names and molecular formulae for the first four alcohols. 
b) Carry out
  an activity to draw various possible structural formulae of the first four
  alcohols and name them. 
c) Collect and
  interpret data on the physical and chemical properties of ethanol, uses of
  alcohols in everyday life and effects of alcohol misuse and abuse | 
| 
Noble Values | 
Appreciating
  the balance of nature. | 
| 
Teaching Aids | 
a) Text book b) Reference book 
c) Workbook | 
| 
Reflection | 
Students
  have no problems learning this subtopic. They find it is easy because they
  already master isomerism and combustion process. Teacher gives few examples
  and students understand well. Exercises are given to test their
  understanding. Today’s objectives are achieved. | 
| 
Tarikh | 
7/4/2015 | 
| 
Masa | 
11.30 am –
  12.40 pm  | 
| 
Kelas | 
5K7 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Daya Dan
  Gerakan | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Gerakan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa
  konsep laju, halaju dan pecutan | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh : 
a) Menyatakan maksud jarak 
b) Mendefinisikan laju 
c) Mendefinisikan halaju 
d) Menyatakan unit bagi laju dan halaju 
e) Mendefinisikan pecutan 
f) Menyatakan unit bagi pecutan | 
| 
Aktiviti | 
Membincangkan
  tentang konsep laju, halaju dan pecutan | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Pelajar
  memahami tentang konsep laju, halaju dan pecutan. Mereka dapat memberi maksud
  bagi kesemua konsep. Guru meminta pelajar menghafal definisi serta unit
  dengan betul. Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya.
  Hal ini kerana hanya terdapat 10 orang pelajar yang bersungguh-sungguh dan
  dapat menghafal definisi dan unit tersebut. Walau bagaimanapun, guru tetap
  meminta semua pelajar untuk menulis formula dan nota ringkas di dalam buku
  kerja supaya senang untuk dirujuk. | 
| 
Tarikh | 
8/4/2015 | 
| 
Masa | 
7.05 am – 8.15
  am  | 
| 
Kelas | 
5K10 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Daya Dan
  Gerakan | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Gerakan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa konsep
  laju, halaju dan pecutan | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh membanding dan membezakan laju,halaju
  dan pecutan | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti untuk membanding dan membezakan laju,halaju dan pecutan | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai keseimbangan
  alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Semua
  pelajar dapat menjalankan aktiviti bagi membanding dan
  membezakan laju, halaju dan pecutan. Pita detik ditampal didalam buku kerja
  untuk digunakan sebagai perbincangan pada kelas berikutnya. | 
| 
Tarikh | 
8/4/2015 | 
| 
Masa | 
9.45 am -
  10.55 am  | 
| 
Kelas | 
4S3 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Formula Kimia
  Dan Persamaan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mensintesis formula
  kimia | 
| 
Hasil pembelajaran | 
Murid boleh : 
a) Menyatakan
  maksud formula empirik 
b) Menentukan formula empirik
  dan formula molekul sebatian | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti bagi menentukan formula empirik bagi magnesium oksida | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai keseimbangan
  alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Semua
  pelajar dapat menjalankan aktiviti bagi menentukan formula empirik bagi
  magnesium oksida dengan lancar. Guru membimbing dan memantau mereka semasa
  aktiviti dijalankan. | 
| 
Tarikh | 
8/4/2015 | 
| 
Masa | 
10.55 am –
  11.30 am  | 
| 
Kelas | 
5K7 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Daya Dan
  Gerakan | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Gerakan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa
  konsep laju, halaju dan pecutan | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh : 
a) Menerangkan hubungan di antara laju,halaju dan
  pecutan 
b) Membanding dan membezakan laju,halaju dan pecutan 
c) Menentukan halaju dan pecutan objek yang bergerak 
d) Menyelesaikan masalah berkaitan halaju dan
  pecutan. | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti untuk menyelesaikan masalah melibatkan halaju dan pecutan | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Pelajar tidak dapat mengira halaju
  dan pecutan disebabkan mereka tidak membawa kalkulator walaupun sudah
  diingatkan oleh guru pada kelas sebelumnya. Jadi, perbincangan berhenti
  sehingga langkah pengiraan sahaja. Guru meminta pelajar menyiapkan dirumah
  dan disemak jawapan akhir pada kelas akan datang. | 
| 
Date | 
9/4/2015 | 
| 
Time | 
8.15 am – 9.25
  am  | 
| 
Class | 
5S1 | 
| 
Subject | 
Chemistry | 
| 
Theme | 
Interaction
  Between Chemicals | 
| 
Learning Area | 
Carbon
  Compounds  | 
| 
Learning
  Objective | 
Analyzing
  carboxylic acids | 
| 
Learning
  Outcome | 
Student is
  able to : a) State the general formula of carboxylic acids. b) Identify the functional group of carboxylic acids. c) List the names and molecular formulae of the first four members of carboxylic acid. d) Draw structural formulae of the first four members of carboxylic acid and name them using the IUPAC nomenclature. 
e) Describe
  the preparation of ethanoic acid acid in the laboratory. | 
| 
Activities | 
Construct a
  table with names and molecular formulae of the first four members of
  carboxylic acid, and draw their structural formulae. | 
| 
Noble Values | 
Appreciating
  the balance of nature. | 
| 
Teaching Aids | 
a) Text book b) Reference book 
c) Workbook | 
| 
Reflection | 
Today’s
  objectives are achieved. All of students are able to draw the structural
  formula for carboxylic acid and gives correct names. Students do exercises in
  the workbook to test their understanding. Few students ask about the
  condensed structural formula and teacher guides them. | 
| 
Tarikh | 
9/4/2015 | 
| 
Masa | 
9.45 am – 10.25
  am | 
| 
Kelas | 
5K10 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Daya Dan
  Gerakan | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Gerakan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa
  konsep laju, halaju dan pecutan | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh membanding dan membezakan laju,halaju
  dan pecutan | 
| 
Aktiviti | 
Membuat
  perbincangan hasil keputusan eksperimen berkaitan konsep laju, halaju dan
  pecutan | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Pelajar
  menulis contoh pengiraan berkaitan halaju dan pecutan di dalam buku kerja
  berdasarkan keputusan eksperimen yang diperoleh semasa kelas yang lepas.
  Disebabkan mereka mempunyai asas matematik yang sangat lemah, jadi guru perlu
  menunjukkan satu persatu jalan pengiraan. Objektif pembelajaran pada hari ini
  tidak tercapai sepenuhnya. | 
| 
Tarikh | 
9/4/2015 | 
| 
Masa | 
10.55 am – 12.05
  pm  | 
| 
Kelas | 
4S2 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Formula Kimia
  Dan Persamaan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mensintesis formula
  kimia | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh : 
a) Menyatakan
  maksud formula empirik 
b) Menentukan formula empirik
  dan formula molekul sebatian | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti bagi menentukan formula empirik bagi magnesium oksida | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Semua
  pelajar dapat menjalankan aktiviti dengan baik. Mereka dapat mengikuti kaedah
  yang betul dan selalu bertanya. Guru membimbing dan memantau pelajar semasa
  aktiviti dijalankan. | 
| 
Tarikh | 
10/4/2015 | 
| 
Masa | 
7.05 am – 8.15
  am | 
| 
Kelas | 
5K7 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Daya Dan
  Gerakan | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Gerakan | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa
  konsep laju, halaju dan pecutan | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh membanding dan membezakan laju,halaju
  dan pecutan | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti untuk membanding dan membezakan laju,halaju dan pecutan | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana hanya
  satu waktu digunakan untuk PdP kerana satu lagi waktu pelajar diminta ke
  dewan untuk menghadiri seminar untuk mata pelajaran matematik. Walau
  bagaimanapun, kesemua kumpulan berjaya menjalankan aktiviti dengan baik. Cuma
  guru tidak mempunyai masa yang cukup untuk membincangkan tentang penulisan
  laporan serta pengiraan berkaitan halaju dan pecutan. Oleh itu, perbincangan
  akan bersambung pada kelas akan datang. | 
 
No comments:
Post a Comment