Thursday, January 15, 2015

Week 3(12/1/2015-16/1/2015)

Tarikh
12/1/2015
Masa
9.45 am – 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Memperkenalkan Kimia
Bidang Pembelajaran
Pengenalan Kepada Kimia
Objektif Pembelajaran
Memahami kimia dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan pengetahuan kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap pembangunan negara
Aktiviti
a) Mengumpul dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
Refleksi
PdP tidak berlaku kerana pelajar terlibat dengan minggu orientasi bagi pelajar tingkatan 4.

Tarikh
12/1/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Memahami pengelasan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Guru hanya sempat menyentuh tentang pengenalan kepada topik 1 kerana pelajar tidak membawa sebarang buku. Guru memberi amaran kepada mereka untuk membawa semua buku yang berkaitan pada kelas seterusnya.

Tarikh
13/1/2015
Masa
8.15 am – 9.25 am
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Memperkenalkan Kimia
Bidang Pembelajaran
Pengenalan Kepada Kimia
Objektif Pembelajaran
Memahami kimia dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan pengetahuan kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap pembangunan negara
Aktiviti
a) Mengumpul dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
Refleksi
PdP tidak berlaku kerana pelajar terlibat dengan minggu orientasi bagi pelajar tingkatan 4.

Date
13/1/2015
Time
9.45 am – 10.55 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Rate Of Reaction
Learning Objective
Analysing Rate Of Reaction
Learning Outcome
Student is able to state what rate of reaction is.
Activities
Discuss :
a) The meaning of rate of reaction.
b) Some examples of fast reaction.
c) Some examples of slow reaction.
d) Identify observable changes to reactants or products for determining rate of reaction.
e) Determine average rate of reaction.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
Today’s objectives are not fully achieved. This is because, not all of students master the calculation involved rate of reaction. Still got few of them, about 6 pupils that are weak in drawing the graph for rate of reaction. Teacher has to monitors and guides them one by one in order to help them solve the problems given.

Tarikh
13/1/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Memahami pengelasan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Pembelajaran hari ini hanya sempat menyentuh tentang bakteria dan virus sahaja. Guru mendapati semua pelajar berjaya menghafal kelima-lima kelas mikroorganisma. Selepas perbincangan, guru memberi latihan dan meminta pelajar menyiapkannya di rumah.

Tarikh
14/1/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Memahami pengelasan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Semasa perbincangan, guru menerangkan beberapa kali kerana kesemua pelajar agak perlahan dan perlu pengukuhan yang mantap. Untuk memastikan pelajar betul-betul menguasai pembelajaran, guru memberi latihan sebaik sahaja selesai perbincangan bagi setiap kelas mikroorganisma. Guru juga memberi latihan tambahan bagi mengukuhkan pengetahuan mereka.

Tarikh
14/1/2015
Masa
9.45 am - 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Memperkenalkan Kimia
Bidang Pembelajaran
Pengenalan Kepada Kimia
Objektif Pembelajaran
Memahami kimia dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan pengetahuan kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap pembangunan negara
Aktiviti
a) Mengumpul dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
Refleksi
PdP tidak berlaku kerana pelajar terlibat dengan minggu orientasi bagi pelajar tingkatan 4.

Tarikh
14/1/2015
Masa
10.55 am – 11.30 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Memahami pengelasan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Kesemua lima kelas organisma berjaya dibincangkan dan guru menguji pengetahuan mereka dengan memberi latihan dalam buku kerja. Selepas 15 minit, perbincangan latihan dibuat dan guru mendapati semua pelajar dapat menjawab dengan betul.

Date
15/1/2015
Time
8.15 am – 9.25 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Rate Of Reaction
Learning Objective
Synthesizing factors affecting the rate of reaction.
Learning Outcome
Student is able to :
a) Give examples of reactions that are affected by size of reactant and concentration.
b) Give examples of reaction that are affected by temperature catalyst and pressure.
c) Explain how each factors affect the rate of reaction.
d) Describe how factors affecting the rate of reaction are applied in daily life and industrial processes.
Activities
a) Discuss possible factors affecting the rate of reaction.
b) Carry out activities to investigate factors affecting the rate of reaction.   
 i) Reaction between CaCO3 and HCl.
 ii) Reaction between Na2S2O3 and H2SO4.
 iii) Decomposition of hydrogen peroxide, H2O2, in the presence of a catalyst.
c) Collect and interpret data to explain factors affecting the rate of reaction in daily life.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
Today’s objectives are fully achieved. All of students are able to give relationship between the factors and the rate of reaction. Teacher use analogy and relate with daily life experiences to make sure they understand better. Homework is given to evaluate their understanding.

Tarikh
15/1/2015
Masa
9.45 am – 10.20 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Memahami pengelasan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria, fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Pembelajaran pada hari ini merupakan kesinambungan dari kelas yang lepas. Guru memberi latihan kepada pelajar untuk mengukuhkan pengetahuan mereka. Pelajar berbincang sesama sendiri dan melengkapkan tugasan tersebut. Guru memantau dan memberi bimbingan kepada mereka.

Tarikh
15/1/2015
Masa
10.55 am – 12.05 pm
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Memperkenalkan Kimia
Bidang Pembelajaran
Pengenalan Kepada Kimia
Objektif Pembelajaran
Memahami kimia dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan pengetahuan kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap pembangunan negara
Aktiviti
a) Mengumpul dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Kandungan Topik 1 adalah merupakan asas sains dan mereka mempunyai pengetahuan tentang itu. Perbincangan berlaku dengan baik dan kebanyakan pelajar menyumbang pendapat secara aktif.

Tarikh
16/1/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan nutrien ke atas pertumbuhan mikroorganisma
c) Merancang eksperiman untuk mengkaji kesan kelembapan ke atas pertumbuhan mikroorganisma
d) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan cahaya ke atas pertumbuhan mikroorganisma
e) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
f) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan pH ke atas pertumbuhan mikroorganisma
g) Menerangkan bagaimana setiap faktor tersebut mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
a) Memerhatikan gambarajah berkaitan pertumbuhan mikroorganisma seperti susu segar dan susu yang rosak.
b) Berbincang mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Semasa perbincangan, pelajar-pelajar menyumbangkan pendapat secara aktif. Guru memberi soalan kuiz yang mudah untuk menguji pemahaman mereka. Kesemua pelajar dapat memberi jawapan yang betul. Selain itu, guru juga membincangkan tentang kaedah untuk membuat eksperimen bagi faktor suhu.


No comments:

Post a Comment