Tarikh
|
12/1/2015
|
Masa
|
9.45
am – 10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Memperkenalkan
Kimia
|
Bidang
Pembelajaran
|
Pengenalan
Kepada Kimia
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami
kimia dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan
pengetahuan
kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di
Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap
pembangunan negara
|
Aktiviti
|
a) Mengumpul
dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan
pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan
kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan |
Refleksi
|
PdP
tidak berlaku kerana pelajar terlibat dengan minggu orientasi bagi pelajar
tingkatan 4.
|
Tarikh
|
12/1/2015
|
Masa
|
11.30
am – 12.40 pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami pengelasan mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria,
fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka
iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Guru hanya sempat menyentuh tentang
pengenalan kepada topik 1 kerana pelajar tidak membawa sebarang buku. Guru
memberi amaran kepada mereka untuk membawa semua buku yang berkaitan pada
kelas seterusnya.
|
Tarikh
|
13/1/2015
|
Masa
|
8.15
am – 9.25 am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Memperkenalkan
Kimia
|
Bidang
Pembelajaran
|
Pengenalan
Kepada Kimia
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami
kimia dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan
pengetahuan
kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di
Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap
pembangunan negara
|
Aktiviti
|
a) Mengumpul
dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan
pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan
kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan |
Refleksi
|
PdP
tidak berlaku kerana pelajar terlibat dengan minggu orientasi bagi pelajar
tingkatan 4.
|
Date
|
13/1/2015
|
Time
|
9.45
am – 10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning
Area
|
Rate
Of Reaction
|
Learning
Objective
|
Analysing
Rate Of Reaction
|
Learning
Outcome
|
Student
is able to state what rate of reaction is.
|
Activities
|
Discuss
:
a) The meaning of rate of reaction. b) Some examples of fast reaction. c) Some examples of slow reaction.
d)
Identify observable changes to reactants or products for determining rate of
reaction.
e) Determine average rate of reaction. |
Noble
Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching
Aids
|
a)
Text book
b) Reference book
c)
Workbook
|
Reflection
|
Today’s
objectives are not fully achieved. This is because, not all of students
master the calculation involved rate of reaction. Still got few of them,
about 6 pupils that are weak in drawing the graph for rate of reaction.
Teacher has to monitors and guides them one by one in order to help them
solve the problems given.
|
Tarikh
|
13/1/2015
|
Masa
|
11.30
am – 12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami pengelasan mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria,
fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka
iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pembelajaran
hari ini hanya sempat menyentuh tentang bakteria dan virus sahaja. Guru
mendapati semua pelajar berjaya menghafal kelima-lima kelas mikroorganisma.
Selepas perbincangan, guru memberi latihan dan meminta pelajar menyiapkannya
di rumah.
|
Tarikh
|
14/1/2015
|
Masa
|
7.05
am – 8.15 am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami pengelasan mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria,
fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka
iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Semasa perbincangan, guru
menerangkan beberapa kali kerana kesemua pelajar agak perlahan dan perlu
pengukuhan yang mantap. Untuk memastikan pelajar betul-betul menguasai
pembelajaran, guru memberi latihan sebaik sahaja selesai perbincangan bagi
setiap kelas mikroorganisma. Guru juga memberi latihan tambahan bagi
mengukuhkan pengetahuan mereka.
|
Tarikh
|
14/1/2015
|
Masa
|
9.45
am - 10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Memperkenalkan
Kimia
|
Bidang
Pembelajaran
|
Pengenalan
Kepada Kimia
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami
kimia dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan
pengetahuan
kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di
Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap
pembangunan negara
|
Aktiviti
|
a) Mengumpul
dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan
pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan
kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan |
Refleksi
|
PdP
tidak berlaku kerana pelajar terlibat dengan minggu orientasi bagi pelajar
tingkatan 4.
|
Tarikh
|
14/1/2015
|
Masa
|
10.55
am – 11.30 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami pengelasan mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria,
fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka
iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Kesemua lima kelas organisma berjaya
dibincangkan dan guru menguji pengetahuan mereka dengan memberi latihan dalam
buku kerja. Selepas 15 minit, perbincangan latihan dibuat dan guru mendapati semua
pelajar dapat menjawab dengan betul.
|
Date
|
15/1/2015
|
Time
|
8.15
am – 9.25 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning
Area
|
Rate
Of Reaction
|
Learning
Objective
|
Synthesizing
factors affecting the rate of reaction.
|
Learning
Outcome
|
Student
is able to :
a) Give examples of reactions that are affected by size of reactant and concentration.
b)
Give examples of reaction that are affected by temperature catalyst and
pressure.
c) Explain how each factors affect the rate of reaction.
d)
Describe how factors affecting the rate of reaction are applied in daily life
and industrial processes.
|
Activities
|
a)
Discuss possible factors affecting the rate of reaction.
b) Carry out activities to investigate factors affecting the rate of reaction.
i)
Reaction between CaCO3 and HCl.
ii) Reaction between Na2S2O3 and H2SO4. iii) Decomposition of hydrogen peroxide, H2O2, in the presence of a catalyst. c) Collect and interpret data to explain factors affecting the rate of reaction in daily life. |
Noble
Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching
Aids
|
a)
Text book
b) Reference book
c)
Workbook
|
Reflection
|
Today’s
objectives are fully achieved. All of students are able to give relationship
between the factors and the rate of reaction. Teacher use analogy and relate
with daily life experiences to make sure they understand better. Homework is
given to evaluate their understanding.
|
Tarikh
|
15/1/2015
|
Masa
|
9.45
am – 10.20 am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami pengelasan mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyenaraikan ciri-ciri pelbagai jenis mikroorganisma
b) Mengelaskan pelbagai kumpulan mikroorganisma kepada bakteria,
fungi, protozoa, virus dan alga
c) Memerihalkan ciri-ciri bagi setiap kumpulan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kumpulan mikroorganisma dan ciri-ciri mereka
iaitu bakteria, fungi, protozoa dan alga.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pembelajaran
pada hari ini merupakan kesinambungan dari kelas yang lepas. Guru memberi
latihan kepada pelajar untuk mengukuhkan pengetahuan mereka. Pelajar
berbincang sesama sendiri dan melengkapkan tugasan tersebut. Guru memantau
dan memberi bimbingan kepada mereka.
|
Tarikh
|
15/1/2015
|
Masa
|
10.55
am – 12.05 pm
|
Kelas
|
4S2
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Memperkenalkan
Kimia
|
Bidang
Pembelajaran
|
Pengenalan
Kepada Kimia
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami
kimia dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan
pengetahuan
kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di
Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap
pembangunan negara
|
Aktiviti
|
a) Mengumpul
dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan
pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan
kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Kandungan Topik 1 adalah
merupakan asas sains dan mereka mempunyai pengetahuan tentang itu.
Perbincangan berlaku dengan baik dan kebanyakan pelajar menyumbang pendapat
secara aktif.
|
Tarikh
|
16/1/2015
|
Masa
|
7.05
am – 8.15 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan nutrien ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
c) Merancang eksperiman untuk mengkaji kesan kelembapan ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
d) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan cahaya ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
e) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
f) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan pH ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
g) Menerangkan bagaimana setiap faktor tersebut mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
a) Memerhatikan gambarajah berkaitan pertumbuhan mikroorganisma
seperti susu segar dan susu yang rosak.
b) Berbincang mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Semasa perbincangan, pelajar-pelajar
menyumbangkan pendapat secara aktif. Guru memberi soalan kuiz yang mudah
untuk menguji pemahaman mereka. Kesemua pelajar dapat memberi jawapan yang
betul. Selain itu, guru juga membincangkan tentang kaedah untuk membuat
eksperimen bagi faktor suhu.
|
No comments:
Post a Comment