Tarikh
|
26/1/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis
struktur atom
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Memerihalkan perkembangan
model
atom
b) Menyatakan zarah-zarah utama
subatom
c) Membanding dan membezakan
jisim relatif
dan cas
relatif bagi proton, elektron dan neutron
d) Mendefinisikan nombor proton
e) Mendefinisikan
nombor nukleon
f) Menentukan nombor proton
g) Menentukan nombor nukleon
h) Menghubungkaitkan nombor proton dan nombor nukleon
i) Menghubungkaitkan nombor proton dengan jenis unsur
j) Menulis simbol unsur-unsur
k) Menentukan bilangan neutron, proton dan elektron daripada nombor
proton dan nombor nukleon, dan sebaliknya
l) Membina struktur atom.
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan
perkembangan model atom yang dikemukakan oleh ahli sains iaitu Dalton,
Thomson, Rutherford, Bohr dan Chadwick
b) Menjalankan
aktiviti untuk menentukan nombor proton, nombor nukleon dan bilangan proton, elektron
dan neutron dalam sesuatu atom
c) Menjalankan
aktiviti untuk menulis simbol unsur
perwakilan
bagi atom sebarang unsur
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Walaupun pada mulanya lebih
kurang 20 pelajar memahami teori dengan kurang tepat apabila mereka menjawab
soalan guru dengan salah. Guru mengambil tindakan segera dengan membetulkan
pemahaman mereka agar tidak berlaku miskonsepsi. Akhirnya kesemua pelajar
dapat memberi respon yang betul untuk soalan seterusnya. Guru member latihan
untuk penilaian setelah selesai pembelajaran dan mendapati semua pelajar
berjaya menguasai pelajaran tersebut.
|
Tarikh
|
26/1/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke
atas pertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian
kesan suhu ke atas perumbuhan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Suasana
pembelajaran masih agak perlahan seperti kelas yang lepas. Kesemua pelajar
masih enggan menghantar laporan dengan memberi alasan tertinggal kertas
laporan yang telah siap dan tidak membawa kertas untuk menulis laporan. Guru
tidak lagi mahu membuang masa, jadi guru mengambil inisiatif dengan membeli
kertas kajang dan memberi kepada mereka dengan harapan mereka dapat
menyiapkan dan menghantar laporan pada hari ini. Seramai 15 orang pelajar
menghantar laporan yang lengkap, seramai 4 orang pelajar ponteng dan
selebihnya tidak hadir.
|
Tarikh
|
27/1/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.25
am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis
struktur atom
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Memerihalkan perkembangan
model
atom
b) Menyatakan zarah-zarah utama
subatom
c) Membanding dan membezakan
jisim relatif
dan cas
relatif bagi proton, elektron dan neutron
d) Mendefinisikan nombor proton
e) Mendefinisikan
nombor nukleon
f) Menentukan nombor proton
g) Menentukan nombor nukleon
h) Menghubungkaitkan nombor proton dan nombor nukleon
i) Menghubungkaitkan nombor proton dengan jenis unsur
j) Menulis simbol unsur-unsur
k) Menentukan bilangan neutron, proton dan elektron daripada nombor
proton dan nombor nukleon, dan sebaliknya
l) Membina struktur atom.
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan
perkembangan model atom yang dikemukakan oleh ahli sains iaitu Dalton,
Thomson, Rutherford, Bohr dan Chadwick
b) Menjalankan
aktiviti untuk menentukan nombor proton, nombor nukleon dan bilangan proton, elektron
dan neutron dalam sesuatu atom
c) Menjalankan
aktiviti untuk menulis simbol unsur
perwakilan
bagi atom sebarang unsur
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Semua 31 orang pelajar
memahami sejarah perkembangan model atom dan berjaya mengisi ruangan kosong
latihan dengan jawapan yang betul. Untuk bahagian pengiraan, pada mulanya
terdapat 7 orang pelajar lemah kerana mereka tidak tahu cara untuk
memanipulasi formula. Guru menunjukkan beberapa contoh dan akhirnya mereka
berjaya menyelesaikan masalah tersebut. Guru memberi latihan tambahan untuk
mengukuhkan pengetahuan mereka.
|
Date
|
27/1/2015
|
Time
|
9.45 am –
10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Rate Of
Reaction
|
Learning
Objective
|
Synthesizing
factors affecting the rate of reaction.
|
Learning
Outcome
|
Student is
able to design experiments to investigate how the surface area affects the
rate of reaction.
|
Activities
|
Discuss result
of experiment and do the report
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
Today’s objectives
are not fully achieved. This is because got few students, 6 of them unable to
draw the graph properly. They also forgot on how to draw the triangle on the
graph to get the rate of reaction. Therefore, teacher monitors and guides
them to make sure all of students are able to do the report and submit at the
end of class.
|
Tarikh
|
27/1/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma
berfaedah
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
b) Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan
mikroorganisma
c) Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma
dalam pelbagai bidang.
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kegunaan
mikroorganisma dengan melengkapkan buku kerja
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar berjaya menyatakan contoh
kegunaan mikroorganisma dengan merujuk buku nota. Mereka juga memberikan
jawapan yang betul untuk latihan yang diberikan oleh guru.
|
Tarikh
|
28/1/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma
berfaedah
|
Hasil pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma
b) Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan
mikroorganisma
c) Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma
dalam pelbagai bidang.
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kegunaan mikroorganisma
dengan melengkapkan buku kerja
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana kebanyakan pelajar
tidak memberi respon yang baik semasa sesi perbincangan. Malahan, mereka juga
tidak berupaya untuk memberi jawapan yang betul walaupun baru sahaja guru
memberitahu isi-isi yang penting. Oleh itu, guru menerangkan beberapa kali
supaya mereka ingat dan dapat menjawab soalan latihan yang seterusnya.
|
Tarikh
|
28/1/2015
|
Masa
|
9.45 am -
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menghubungkaitkan perubahan
haba dengan perubahan tenaga
kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan
jirim berdasarkan
teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti untuk menentukan takat lebur dan takat beku naftalena.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menjalankan eksperimen dengan baik
sekali. Guru membantu dan memantau mereka.
|
Tarikh
|
28/1/2015
|
Masa
|
10.55 am –
11.30 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa kesan mikroorganisma berbahaya kepada
manusia
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya ke atas
manusia
b) Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma dengan
penyakit
c) Memerihalkan simptom utama penyakit yang disebabkan
oleh mikroorganisma
d) Memerihalkan pelbagai cara bagaimana mikroorganisma
boleh menyebabkan
jangkitan.
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kesan
mikroorganisma berbahaya kepada manusia, simptom penyakit berkaitan dan cara
jangkitan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Pelajar begitu aktif semasa perbincangan
di dalam kelas. Mereka memberi pendapat dengan mengaitkan dengan pengalaman
hidup mereka sehari-hari. Guru mengukuhkan lagi pengetahuan mereka dengan
memberi penekanan kepada aspek-aspek yang penting dan penilaian melalui
latihan di dalam buku kerja. Secara keseluruhan, semua pelajar dapat menjawab
dengan betul dengan berpandukan buku nota.
|
Date
|
29/1/2015
|
Time
|
8.15 am – 9.25
am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Rate Of
Reaction
|
Learning
Objective
|
Synthesizing
factors affecting the rate of reaction.
|
Learning
Outcome
|
Student is able
to design experiments to investigate how the concentration affects the rate
of reaction.
|
Activities
|
Design and
carry out activities to investigate factors affecting the rate of reaction.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
Students are
able to carry out the experiment smoothly. Teacher guides and monitors them.
|
Tarikh
|
29/1/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.20 am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan Kepelbagaian
Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa kesan mikroorganisma berbahaya kepada
manusia
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya ke atas
manusia
b) Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma dengan
penyakit
c) Memerihalkan simptom utama penyakit yang disebabkan
oleh mikroorganisma
d) Memerihalkan pelbagai cara bagaimana mikroorganisma
boleh menyebabkan
jangkitan.
|
Aktiviti
|
Membincangkan tentang kesan
mikroorganisma berbahaya kepada manusia, simptom penyakit berkaitan dan cara
jangkitan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif pembelajaran
tidak tercapai. Pelajar masih tidak dapat memberi jawapan yang betul walaupun
perbincangan telah dilakukan. Guru berbincang mengenai latihan bersama-sama
dengan pelajar.
|
Tarikh
|
29/1/2015
|
Masa
|
10.55 am –
12.05 pm
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menghubungkaitkan perubahan
haba dengan perubahan tenaga
kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan
jirim berdasarkan
teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti untuk menentukan takat lebur dan takat beku naftalena.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menjalankan eksperimen dengan baik
sekali. Guru membantu dan memantau mereka.
|
Tarikh
|
30/1/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit
yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyenaraikan langkah langkah untuk mencegah
jangkitan
b) Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat dan
kitaran hidup vektor
c) Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
pensterilan
d) Menyatakan maksud keimunan
e) Menyatakan contoh jenis keimunan
f) Membandingkan dan membezakan pelbagai jenis
keimunan
g) Menyatakan kepentingan imuniti
|
Aktiviti
|
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit
yang disebabkan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar memahami isi kandungan
pelajaran. Mereka menyumbangkan pendapat semasa perbincangan mengenai vektor
dan cara jangkitan. Pelajar juga dapat menjawab apabila disoal oleh guru.
Manakala, lebih kurang 10 pelajar tidak memahami tentang system keimunan pada
mulanya. Guru bertindak memberi contoh mudah berkaitan kehidupan seharian
untuk membantu mereka memahami dengan lebih mendalam. Akhirnya semua pelajar
mampu untuk memberi jawapan yang betul bagi latihan di dalam buku kerja.
|
No comments:
Post a Comment