| 
Tarikh | 
26/1/2015 | 
| 
Masa | 
9.45 am –
  10.55 am | 
| 
Kelas | 
4S3 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Struktur Atom | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mensintesis
  struktur atom | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Memerihalkan perkembangan
  model 
atom 
b) Menyatakan zarah-zarah utama
  subatom 
c) Membanding dan membezakan
  jisim relatif 
dan cas
  relatif bagi proton, elektron dan neutron 
d) Mendefinisikan nombor proton
   
e) Mendefinisikan
  nombor nukleon 
f) Menentukan nombor proton 
g) Menentukan nombor nukleon 
h) Menghubungkaitkan nombor proton dan nombor nukleon 
i) Menghubungkaitkan nombor proton dengan jenis unsur 
j) Menulis simbol unsur-unsur 
k) Menentukan bilangan neutron, proton dan elektron daripada nombor
  proton dan nombor nukleon, dan sebaliknya 
l) Membina struktur atom. | 
| 
Aktiviti | 
a) Membincangkan
  perkembangan model atom yang dikemukakan oleh ahli sains iaitu Dalton,
  Thomson, Rutherford, Bohr dan Chadwick 
b) Menjalankan
  aktiviti untuk menentukan nombor proton, nombor nukleon dan bilangan proton, elektron
  dan neutron dalam sesuatu atom 
c) Menjalankan
  aktiviti untuk menulis simbol unsur 
perwakilan
  bagi atom sebarang unsur | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Walaupun pada mulanya lebih
  kurang 20 pelajar memahami teori dengan kurang tepat apabila mereka menjawab
  soalan guru dengan salah. Guru mengambil tindakan segera dengan membetulkan
  pemahaman mereka agar tidak berlaku miskonsepsi. Akhirnya kesemua pelajar
  dapat memberi respon yang betul untuk soalan seterusnya. Guru member latihan
  untuk penilaian setelah selesai pembelajaran dan mendapati semua pelajar
  berjaya menguasai pelajaran tersebut. | 
| 
Tarikh | 
26/1/2015 | 
| 
Masa | 
11.30 am –
  12.40 pm | 
| 
Kelas | 
5K10 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Manusia Dan
  Kepelbagaian Benda Hidup | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Mikroorganisma
  Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
  mikroorganisma | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi
  pertumbuhan mikroorganisma 
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke
  atas pertumbuhan mikroorganisma | 
| 
Aktiviti | 
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian
  kesan suhu ke atas perumbuhan mikroorganisma 
   | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Suasana
  pembelajaran masih agak perlahan seperti kelas yang lepas. Kesemua pelajar
  masih enggan menghantar laporan dengan memberi alasan tertinggal kertas
  laporan yang telah siap dan tidak membawa kertas untuk menulis laporan. Guru
  tidak lagi mahu membuang masa, jadi guru mengambil inisiatif dengan membeli
  kertas kajang dan memberi kepada mereka dengan harapan mereka dapat
  menyiapkan dan menghantar laporan pada hari ini. Seramai 15 orang pelajar
  menghantar laporan yang lengkap, seramai 4 orang pelajar ponteng dan
  selebihnya tidak hadir. | 
| 
Tarikh | 
27/1/2015 | 
| 
Masa | 
8.15 am – 9.25
  am  | 
| 
Kelas | 
4S2 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Struktur Atom | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mensintesis
  struktur atom | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Memerihalkan perkembangan
  model 
atom 
b) Menyatakan zarah-zarah utama
  subatom 
c) Membanding dan membezakan
  jisim relatif 
dan cas
  relatif bagi proton, elektron dan neutron 
d) Mendefinisikan nombor proton
   
e) Mendefinisikan
  nombor nukleon 
f) Menentukan nombor proton 
g) Menentukan nombor nukleon 
h) Menghubungkaitkan nombor proton dan nombor nukleon 
i) Menghubungkaitkan nombor proton dengan jenis unsur 
j) Menulis simbol unsur-unsur 
k) Menentukan bilangan neutron, proton dan elektron daripada nombor
  proton dan nombor nukleon, dan sebaliknya 
l) Membina struktur atom. | 
| 
Aktiviti | 
a) Membincangkan
  perkembangan model atom yang dikemukakan oleh ahli sains iaitu Dalton,
  Thomson, Rutherford, Bohr dan Chadwick 
b) Menjalankan
  aktiviti untuk menentukan nombor proton, nombor nukleon dan bilangan proton, elektron
  dan neutron dalam sesuatu atom 
c) Menjalankan
  aktiviti untuk menulis simbol unsur 
perwakilan
  bagi atom sebarang unsur | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya. Semua 31 orang pelajar
  memahami sejarah perkembangan model atom dan berjaya mengisi ruangan kosong
  latihan dengan jawapan yang betul. Untuk bahagian pengiraan, pada mulanya
  terdapat 7 orang pelajar lemah kerana mereka tidak tahu cara untuk
  memanipulasi formula. Guru menunjukkan beberapa contoh dan akhirnya mereka
  berjaya menyelesaikan masalah tersebut. Guru memberi latihan tambahan untuk
  mengukuhkan pengetahuan mereka. | 
| 
Date | 
27/1/2015 | 
| 
Time | 
9.45 am –
  10.55 am  | 
| 
Class | 
5S1 | 
| 
Subject | 
Chemistry | 
| 
Theme | 
Interaction
  Between Chemicals | 
| 
Learning Area | 
Rate Of
  Reaction | 
| 
Learning
  Objective | 
Synthesizing
  factors affecting the rate of reaction. | 
| 
Learning
  Outcome | 
Student is
  able to design experiments to investigate how the surface area affects the
  rate of reaction. | 
| 
Activities | 
Discuss result
  of experiment and do the report | 
| 
Noble Values | 
Appreciating
  the balance of nature. | 
| 
Teaching Aids | 
a) Text book b) Reference book 
c) Workbook | 
| 
Reflection | 
Today’s objectives
  are not fully achieved. This is because got few students, 6 of them unable to
  draw the graph properly. They also forgot on how to draw the triangle on the
  graph to get the rate of reaction. Therefore, teacher monitors and guides
  them to make sure all of students are able to do the report and submit at the
  end of class. | 
| 
Tarikh | 
27/1/2015 | 
| 
Masa | 
11.30 am –
  12.40 pm  | 
| 
Kelas | 
5K7 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Manusia Dan
  Kepelbagaian Benda Hidup | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Mikroorganisma
  Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma 
berfaedah | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma 
b) Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan
  mikroorganisma 
c) Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma
  dalam pelbagai bidang. | 
| 
Aktiviti | 
Membincangkan tentang kegunaan
  mikroorganisma dengan melengkapkan buku kerja | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar berjaya menyatakan contoh
  kegunaan mikroorganisma dengan merujuk buku nota. Mereka juga memberikan
  jawapan yang betul untuk latihan yang diberikan oleh guru. | 
| 
Tarikh | 
28/1/2015 | 
| 
Masa | 
7.05 am – 8.15
  am  | 
| 
Kelas | 
5K10 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Manusia Dan
  Kepelbagaian Benda Hidup | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Mikroorganisma
  Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Mengaplikasi pengetahuan tentang mikroorganisma 
berfaedah | 
| 
Hasil pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Menyatakan contoh kegunaan mikroorganisma 
b) Menerangkan dengan contoh peranan dan kegunaan
  mikroorganisma 
c) Mencadangkan potensi kegunaan mikroorganisma
  dalam pelbagai bidang. | 
| 
Aktiviti | 
Membincangkan tentang kegunaan mikroorganisma
  dengan melengkapkan buku kerja | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana kebanyakan pelajar
  tidak memberi respon yang baik semasa sesi perbincangan. Malahan, mereka juga
  tidak berupaya untuk memberi jawapan yang betul walaupun baru sahaja guru
  memberitahu isi-isi yang penting. Oleh itu, guru menerangkan beberapa kali
  supaya mereka ingat dan dapat menjawab soalan latihan yang seterusnya. | 
| 
Tarikh | 
28/1/2015 | 
| 
Masa | 
9.45 am -
  10.55 am  | 
| 
Kelas | 
4S3 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Struktur Atom | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisis
  jirim | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Menghubungkaitkan perubahan
  haba dengan perubahan tenaga
  kinetik zarah 
f) Menerangkan perubahan keadaan
  jirim berdasarkan
  teori kinetik jirim | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti untuk menentukan takat lebur dan takat beku naftalena. | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menjalankan eksperimen dengan baik
  sekali. Guru membantu dan memantau mereka. | 
| 
Tarikh | 
28/1/2015 | 
| 
Masa | 
10.55 am –
  11.30 am  | 
| 
Kelas | 
5K7 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Manusia Dan
  Kepelbagaian Benda Hidup | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Mikroorganisma
  Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa kesan mikroorganisma berbahaya kepada
  manusia | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya ke atas
  manusia 
b) Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma dengan
  penyakit 
c) Memerihalkan simptom utama penyakit yang disebabkan
  oleh mikroorganisma 
d) Memerihalkan pelbagai cara bagaimana mikroorganisma
  boleh menyebabkan 
jangkitan. | 
| 
Aktiviti | 
Membincangkan tentang kesan
  mikroorganisma berbahaya kepada manusia, simptom penyakit berkaitan dan cara
  jangkitan mikroorganisma | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tercapai. Pelajar begitu aktif semasa perbincangan
  di dalam kelas. Mereka memberi pendapat dengan mengaitkan dengan pengalaman
  hidup mereka sehari-hari. Guru mengukuhkan lagi pengetahuan mereka dengan
  memberi penekanan kepada aspek-aspek yang penting dan penilaian melalui
  latihan di dalam buku kerja. Secara keseluruhan, semua pelajar dapat menjawab
  dengan betul dengan berpandukan buku nota. | 
| 
Date | 
29/1/2015 | 
| 
Time | 
8.15 am – 9.25
  am  | 
| 
Class | 
5S1 | 
| 
Subject | 
Chemistry | 
| 
Theme | 
Interaction
  Between Chemicals | 
| 
Learning Area | 
Rate Of
  Reaction | 
| 
Learning
  Objective | 
Synthesizing
  factors affecting the rate of reaction. | 
| 
Learning
  Outcome | 
Student is able
  to design experiments to investigate how the concentration affects the rate
  of reaction. | 
| 
Activities | 
Design and
  carry out activities to investigate factors affecting the rate of reaction. | 
| 
Noble Values | 
Appreciating
  the balance of nature. | 
| 
Teaching Aids | 
a) Text book b) Reference book 
c) Workbook | 
| 
Reflection | 
Students are
  able to carry out the experiment smoothly. Teacher guides and monitors them. | 
| 
Tarikh | 
29/1/2015 | 
| 
Masa | 
9.45 am –
  10.20 am | 
| 
Kelas | 
5K10 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Manusia Dan Kepelbagaian
  Benda Hidup | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Mikroorganisma
  Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa kesan mikroorganisma berbahaya kepada
  manusia | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Menyatakan kesan mikroorganisma berbahaya ke atas
  manusia 
b) Menghubungkaitkan jenis mikroorganisma dengan
  penyakit 
c) Memerihalkan simptom utama penyakit yang disebabkan
  oleh mikroorganisma 
d) Memerihalkan pelbagai cara bagaimana mikroorganisma
  boleh menyebabkan 
jangkitan. | 
| 
Aktiviti | 
Membincangkan tentang kesan
  mikroorganisma berbahaya kepada manusia, simptom penyakit berkaitan dan cara
  jangkitan mikroorganisma | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif pembelajaran
  tidak tercapai. Pelajar masih tidak dapat memberi jawapan yang betul walaupun
  perbincangan telah dilakukan. Guru berbincang mengenai latihan bersama-sama
  dengan pelajar. | 
| 
Tarikh | 
29/1/2015 | 
| 
Masa | 
10.55 am –
  12.05 pm  | 
| 
Kelas | 
4S2 | 
| 
Mata pelajaran | 
Kimia | 
| 
Tema | 
Jirim Di
  Sekeliling Kita | 
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
Struktur Atom | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisis
  jirim | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Menghubungkaitkan perubahan
  haba dengan perubahan tenaga
  kinetik zarah 
f) Menerangkan perubahan keadaan
  jirim berdasarkan
  teori kinetik jirim | 
| 
Aktiviti | 
Menjalankan
  aktiviti untuk menentukan takat lebur dan takat beku naftalena. | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Rujukan 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran tercapai. Pelajar dapat menjalankan eksperimen dengan baik
  sekali. Guru membantu dan memantau mereka. | 
| 
Tarikh | 
30/1/2015 | 
| 
Masa | 
7.05 am – 8.15
  am | 
| 
Kelas | 
5K7 | 
| 
Mata pelajaran | 
Sains | 
| 
Tema | 
Manusia Dan
  Kepelbagaian Benda Hidup | 
| 
Bidang Pembelajaran | 
Mikroorganisma
  Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup | 
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit
  yang disebabkan mikroorganisma | 
| 
Hasil
  pembelajaran | 
Murid boleh: 
a) Menyenaraikan langkah langkah untuk mencegah
  jangkitan 
b) Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat dan
  kitaran hidup vektor 
c) Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
  pensterilan 
d) Menyatakan maksud keimunan 
e) Menyatakan contoh jenis keimunan 
f) Membandingkan dan membezakan pelbagai jenis
  keimunan 
g) Menyatakan kepentingan imuniti | 
| 
Aktiviti | 
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit
  yang disebabkan mikroorganisma | 
| 
Sikap
  saintifik dan Nilai Murni | 
Menghargai
  keseimbangan alam | 
| 
Bahan Mengajar | 
a) Buku Teks b) Buku Nota 
c) Buku Kerja | 
| 
Refleksi | 
Objektif
  pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar memahami isi kandungan
  pelajaran. Mereka menyumbangkan pendapat semasa perbincangan mengenai vektor
  dan cara jangkitan. Pelajar juga dapat menjawab apabila disoal oleh guru.
  Manakala, lebih kurang 10 pelajar tidak memahami tentang system keimunan pada
  mulanya. Guru bertindak memberi contoh mudah berkaitan kehidupan seharian
  untuk membantu mereka memahami dengan lebih mendalam. Akhirnya semua pelajar
  mampu untuk memberi jawapan yang betul bagi latihan di dalam buku kerja.  | 
 
No comments:
Post a Comment