Thursday, January 22, 2015

Week 4(19/1/2015-23/1/2015)

Tarikh
19/1/2015
Masa
9.45 am – 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Memperkenalkan Kimia
Bidang Pembelajaran
Pengenalan Kepada Kimia
Objektif Pembelajaran
Memahami kimia dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan pengetahuan kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap pembangunan negara
Aktiviti
a) Mengumpul dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran hari ini tercapai. Kesemua pelajar, iaitu 31 orang memahami isi kandungan pembelajaran dengan begitu baik sekali kerana mereka sudah mempunyai pengetahuan asas tersebut. Mereka berjaya memberikan jawapan yang betul apabila disoal oleh guru. Guru memberi latihan untuk menilai tahap kefahaman mereka.

Tarikh
19/1/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan nutrien ke atas pertumbuhan mikroorganisma
c) Merancang eksperiman untuk mengkaji kesan kelembapan ke atas pertumbuhan mikroorganisma
d) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan cahaya ke atas pertumbuhan mikroorganisma
e) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
f) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan pH ke atas pertumbuhan mikroorganisma
g) Menerangkan bagaimana setiap faktor tersebut mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
a) Memerhatikan gambarajah berkaitan pertumbuhan mikroorganisma seperti susu segar dan susu yang rosak.
b) Berbincang mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar berjaya menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma. Guru membincangkan dengan lebih mendalam tentang rekabentuk eksperimen untuk setiap faktor bagi membolehkan mereka memahami dengan lebih baik.

Tarikh
20/1/2015
Masa
8.15 am – 9.25 am
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Struktur Atom
Objektif Pembelajaran
Menganalisis jirim
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Memerihalkan sifat zarah bagi jirim
b) Menyatakan teori kinetik jirim
c) Mendefinisikan atom, molekul dan ion
d) Menghubungkaitkan perubahan keadaan jirim dengan perubahan haba
e) Menghubungkaitkan perubahan haba dengan perubahan tenaga kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
Aktiviti
a) Membincangkan dan menerangkan sifat khusus jirim
b) Menjalankan aktiviti untuk mengkaji resapan zarah dalam pepejal, cecair dan gas
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Pada mulanya, kesemua pelajar tidak memahami perbezaan antara atom, molekul dan ion. Guru mengambil inisiatif untuk menunjukkan berberapa contoh model bagi atom, molekul dan ion untuk membantu mereka untuk lebih memahami kandungan pelajaran. Hanya selepas itu, pelajar berupaya untuk memberi jawapan yang betul bagi soalan yang ditanya oleh guru. Guru memberi latihan untuk dilengkapkan oleh mereka. Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai.

Date
20/1/2015
Time
9.45 am – 10.55 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Rate Of Reaction
Learning Objective
Synthesizing ideas on collision theory
Practicing scientific knowledge to enhance quality of life.
Learning Outcome
Student is able to :
a) Relate reaction with energy produced by movement and effective collision of particles.
b) Describe activation energy.
c) Sketch and describe energy profile diagram.
d) Relate the frequency of effective collisions with the rate of reaction.
e) Relate the frequency of effective collisions with factors influencing the rate of reaction.
f) Describe how a certain factors affect the collision of particles in a reaction.
g) Apply knowledge on factors affecting the rate of reaction in everyday activities.
h) Adopt problem solving approaches and make rational decisions based on research.
Activities
Collect, interpret data and discuss the following :
a) collisions
b) effective collision
c) activation energy
d) collision frequency
e) effective collision frequency
f) energy profile diagram
g) Scientist's contribution in enhancing the quality of life.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
Today’s objectives are not fully achieved. Three of students cannot give the correct answers when ask by teacher regarding collision theory. They do not pay attention during the class. Teacher has to monitors them individually and help them to understand the lesson by reinforces them about the lesson.

Tarikh
20/1/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
Menjalankan eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma 
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Pelajar berjaya menjalankan eksperimen dengan baik dan lancar. Guru memantau dan memberi bimbingan kepada mereka. 

Tarikh
21/1/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
Menjalankan eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma 
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Pelajar berjaya menjalankan eksperimen dengan baik dan lancar. Guru memantau dan memberi bimbingan kepada mereka. 

Tarikh
21/1/2015
Masa
9.45 am - 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Struktur Atom
Objektif Pembelajaran
Menganalisis jirim
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Memerihalkan sifat zarah bagi jirim
b) Menyatakan teori kinetik jirim
c) Mendefinisikan atom, molekul dan ion
d) Menghubungkaitkan perubahan keadaan jirim dengan perubahan haba
e) Menghubungkaitkan perubahan haba dengan perubahan tenaga kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
Aktiviti
a) Membincangkan dan menerangkan sifat khusus jirim
b) Menjalankan aktiviti untuk mengkaji resapan zarah dalam pepejal, cecair dan gas
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Pada mulanya, terdapat tiga orang pelajar mahukan penjelasan yang lebih mendalam tentang contoh bagi atom, molekul dan ion kerana mereka tidak dapat memahami perbezaan antara mereka. Guru menunjukkan beberapa contoh model dan akhirnya pelajar memahami dengan lebih baik. Guru menguji tahap penguasaan mereka dengan memberi soalan kuiz yang mudah untuk diselesaikan di dalam buku kerja. Secara keseluruhan, semua pelajar dapat memberikan jawapan yang betul.

Tarikh
21/1/2015
Masa
10.55 am – 11.30 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma 
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana hanya beberapa orang pelajar sahaja yang membawa kertas kajang untuk menulis laporan eksperimen. Pelajar yang lain diarah oleh guru untuk menulis laporan dengan melengkapkan buku kerja dan siapkan laporan untuk dihantar sebagai kerja rumah.

Date
22/1/2015
Time
8.15 am – 9.25 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Rate Of Reaction
Learning Objective
Synthesizing factors affecting the rate of reaction.
Learning Outcome
Student is able to design experiments to investigate how the surface area affects the rate of reaction.
Activities
Design and carry out activities to investigate factors affecting the rate of reaction.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
All of students are able to carry out the experiment smoothly. Teacher monitors and guides them.

Tarikh
22/1/2015
Masa
9.45 am – 10.20 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma 
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Kesemua pelajar tidak membawa kertas kajang untuk menulis laporan eksperimen. Oleh itu, guru mengarahkan pelajar untuk menyalin dan melengkapkan laporan di dalam buku kerja seterusnya menulis kembali laporan tersebut di dalam kertas kajang untuk dihantar kepada guru. Walau bagaimanapun, kesemua hasil eksperimen memuaskan kerana semua kumpulan mendapat keputusan yang betul.

Tarikh
22/1/2015
Masa
10.55 am – 12.05 pm
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Struktur Atom
Objektif Pembelajaran
Mensintesis struktur atom
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Memerihalkan perkembangan model
atom
b) Menyatakan zarah-zarah utama subatom
c) Membanding dan membezakan jisim relatif
dan cas relatif bagi proton, elektron dan neutron
d) Mendefinisikan nombor proton
e) Mendefinisikan nombor nukleon
f) Menentukan nombor proton
g) Menentukan nombor nukleon
h) Menghubungkaitkan nombor proton dan nombor nukleon
i) Menghubungkaitkan nombor proton dengan jenis unsur
j) Menulis simbol unsur-unsur
k) Menentukan bilangan neutron, proton dan elektron daripada nombor proton dan nombor nukleon, dan sebaliknya
l) Membina struktur atom.
Aktiviti
a) Membincangkan perkembangan model atom yang dikemukakan oleh ahli sains iaitu Dalton, Thomson, Rutherford, Bohr dan Chadwick
b) Menjalankan aktiviti untuk menentukan nombor proton, nombor nukleon dan bilangan proton, elektron dan neutron dalam sesuatu atom
c) Menjalankan aktiviti untuk menulis simbol unsur
perwakilan bagi atom sebarang unsur
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
PdP tidak berlaku kerana guru sibuk mengagihkan buku teks yang pelajar masih belum terima.

Tarikh
23/1/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma
Aktiviti
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian kesan suhu ke atas pertumbuhan mikroorganisma 
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
24 orang pelajar berjaya menghantar laporan eksperimen manakala 6 lagi pelajar tidak hadir. Guru memberi latihan yang ringkas untuk mereka lengkapkan bagi mengukuhkan pengetahuan mereka tentang hubungkait eksperimen dan juga teori yang dipelajar sebelum ini. Secara keseluruhan, semua pelajar dapat memberi jawapan yang betul.


No comments:

Post a Comment