Tarikh
|
19/1/2015
|
Masa
|
9.45
am – 10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Memperkenalkan
Kimia
|
Bidang
Pembelajaran
|
Pengenalan
Kepada Kimia
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami
kimia dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Menerangkan maksud kimia
b) Menyenaraikan beberapa bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
c) Menyatakan kegunaan bahan kimia yang lazim
digunakan dalam
kehidupan
seharian
d) Menyenaraikan contoh kerjaya yang memerlukan
pengetahuan
kimia
e) Menyenaraikan industri berasaskan kimia di
Malaysia
f) Menghuraikan sumbangan industri kimia terhadap
pembangunan negara
|
Aktiviti
|
a) Mengumpul
dan mentafsirkan data tentang asal usul perkataan kimia dan maksud kimia
b) Membincangkan
pelbagai contoh bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan seharian
seperti Natrium Klorida, Kalsium Karbonat, Asid Asetik.
c) Membincangkan
kegunaan bahan kimia yang lazim digunakan dalam kehidupan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran hari ini tercapai. Kesemua pelajar, iaitu 31 orang memahami isi
kandungan pembelajaran dengan begitu baik sekali kerana mereka sudah
mempunyai pengetahuan asas tersebut. Mereka berjaya memberikan jawapan yang
betul apabila disoal oleh guru. Guru memberi latihan untuk menilai tahap
kefahaman mereka.
|
Tarikh
|
19/1/2015
|
Masa
|
11.30
am – 12.40 pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan nutrien ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
c) Merancang eksperiman untuk mengkaji kesan kelembapan ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
d) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan cahaya ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
e) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
f) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan pH ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
g) Menerangkan bagaimana setiap faktor tersebut mempengaruhi
pertumbuhan mikroorganisma
|
Aktiviti
|
a) Memerhatikan gambarajah berkaitan pertumbuhan mikroorganisma
seperti susu segar dan susu yang rosak.
b) Berbincang mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar berjaya menyatakan
faktor-faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma. Guru
membincangkan dengan lebih mendalam tentang rekabentuk eksperimen untuk
setiap faktor bagi membolehkan mereka memahami dengan lebih baik.
|
Tarikh
|
20/1/2015
|
Masa
|
8.15
am – 9.25 am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim
Di Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur
Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Memerihalkan sifat zarah bagi jirim
b) Menyatakan teori kinetik jirim
c) Mendefinisikan atom, molekul dan ion
d) Menghubungkaitkan perubahan keadaan jirim
dengan
perubahan haba
e) Menghubungkaitkan perubahan haba dengan
perubahan
tenaga kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan jirim
berdasarkan
teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan
dan menerangkan sifat khusus jirim
b) Menjalankan
aktiviti untuk mengkaji resapan zarah dalam pepejal, cecair dan gas
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku
Kerja
|
Refleksi
|
Pada
mulanya, kesemua pelajar tidak memahami perbezaan antara atom, molekul dan
ion. Guru mengambil inisiatif untuk menunjukkan berberapa contoh model bagi
atom, molekul dan ion untuk membantu mereka untuk lebih memahami kandungan
pelajaran. Hanya selepas itu, pelajar berupaya untuk memberi jawapan yang
betul bagi soalan yang ditanya oleh guru. Guru memberi latihan untuk
dilengkapkan oleh mereka. Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai.
|
Date
|
20/1/2015
|
Time
|
9.45
am – 10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning
Area
|
Rate
Of Reaction
|
Learning
Objective
|
Synthesizing
ideas on collision theory
Practicing
scientific knowledge to enhance quality of life.
|
Learning
Outcome
|
Student
is able to :
a) Relate reaction with energy produced by movement and effective collision of particles. b) Describe activation energy. c) Sketch and describe energy profile diagram. d) Relate the frequency of effective collisions with the rate of reaction. e) Relate the frequency of effective collisions with factors influencing the rate of reaction. f) Describe how a certain factors affect the collision of particles in a reaction.
g)
Apply knowledge on factors affecting the rate of reaction in everyday
activities.
h) Adopt problem solving approaches and make rational decisions based on research. |
Activities
|
Collect,
interpret data and discuss the following :
a) collisions b) effective collision c) activation energy d) collision frequency e) effective collision frequency f) energy profile diagram
g)
Scientist's contribution in enhancing the quality of life.
|
Noble
Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching
Aids
|
a)
Text book
b) Reference book
c)
Workbook
|
Reflection
|
Today’s
objectives are not fully achieved. Three of students cannot give the correct
answers when ask by teacher regarding collision theory. They do not pay
attention during the class. Teacher has to monitors them individually and
help them to understand the lesson by reinforces them about the lesson.
|
Tarikh
|
20/1/2015
|
Masa
|
11.30
am – 12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Menjalankan eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar
berjaya menjalankan eksperimen dengan baik dan lancar. Guru memantau dan
memberi bimbingan kepada mereka.
|
Tarikh
|
21/1/2015
|
Masa
|
7.05
am – 8.15 am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Menjalankan eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar
berjaya menjalankan eksperimen dengan baik dan lancar. Guru memantau dan
memberi bimbingan kepada mereka.
|
Tarikh
|
21/1/2015
|
Masa
|
9.45
am - 10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim
Di Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur
Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Memerihalkan sifat zarah bagi jirim
b) Menyatakan teori kinetik jirim
c) Mendefinisikan atom, molekul dan ion
d) Menghubungkaitkan perubahan keadaan jirim
dengan
perubahan haba
e) Menghubungkaitkan perubahan haba dengan
perubahan
tenaga kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan jirim
berdasarkan
teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan
dan menerangkan sifat khusus jirim
b) Menjalankan
aktiviti untuk mengkaji resapan zarah dalam pepejal, cecair dan gas
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Pada mulanya, terdapat tiga orang
pelajar mahukan penjelasan yang lebih mendalam tentang contoh bagi atom,
molekul dan ion kerana mereka tidak dapat memahami perbezaan antara mereka.
Guru menunjukkan beberapa contoh model dan akhirnya pelajar memahami dengan
lebih baik. Guru menguji tahap penguasaan mereka dengan memberi soalan kuiz
yang mudah untuk diselesaikan di dalam buku kerja. Secara keseluruhan, semua
pelajar dapat memberikan jawapan yang betul.
|
Tarikh
|
21/1/2015
|
Masa
|
10.55
am – 11.30 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian kesan suhu ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana hanya beberapa orang
pelajar sahaja yang membawa kertas kajang untuk menulis laporan eksperimen.
Pelajar yang lain diarah oleh guru untuk menulis laporan dengan melengkapkan
buku kerja dan siapkan laporan untuk dihantar sebagai kerja rumah.
|
Date
|
22/1/2015
|
Time
|
8.15
am – 9.25 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning
Area
|
Rate
Of Reaction
|
Learning
Objective
|
Synthesizing
factors affecting the rate of reaction.
|
Learning
Outcome
|
Student
is able to design experiments to investigate how the surface area affects the
rate of reaction.
|
Activities
|
Design
and carry out activities to investigate factors affecting the rate of
reaction.
|
Noble
Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching
Aids
|
a)
Text book
b) Reference book
c)
Workbook
|
Reflection
|
All
of students are able to carry out the experiment smoothly. Teacher monitors
and guides them.
|
Tarikh
|
22/1/2015
|
Masa
|
9.45
am – 10.20 am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian kesan suhu ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
Kesemua
pelajar tidak membawa kertas kajang untuk menulis laporan eksperimen. Oleh
itu, guru mengarahkan pelajar untuk menyalin dan melengkapkan laporan di
dalam buku kerja seterusnya menulis kembali laporan tersebut di dalam kertas
kajang untuk dihantar kepada guru. Walau bagaimanapun, kesemua hasil
eksperimen memuaskan kerana semua kumpulan mendapat keputusan yang betul.
|
Tarikh
|
22/1/2015
|
Masa
|
10.55
am – 12.05 pm
|
Kelas
|
4S2
|
Mata
pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim
Di Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur
Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis
struktur atom
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid
boleh:
a) Memerihalkan perkembangan model
atom
b) Menyatakan zarah-zarah utama subatom
c) Membanding dan membezakan jisim relatif
dan
cas relatif bagi proton, elektron dan neutron
d) Mendefinisikan nombor proton
e) Mendefinisikan
nombor nukleon
f) Menentukan nombor proton
g) Menentukan nombor nukleon
h) Menghubungkaitkan nombor proton dan nombor
nukleon
i) Menghubungkaitkan nombor proton dengan jenis
unsur
j) Menulis simbol unsur-unsur
k) Menentukan bilangan neutron, proton dan elektron
daripada nombor proton dan nombor nukleon, dan sebaliknya
l) Membina struktur atom.
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan
perkembangan model atom yang dikemukakan oleh ahli sains iaitu Dalton,
Thomson, Rutherford, Bohr dan Chadwick
b) Menjalankan
aktiviti untuk menentukan nombor proton, nombor nukleon dan bilangan proton, elektron
dan neutron dalam sesuatu atom
c) Menjalankan
aktiviti untuk menulis simbol unsur
perwakilan
bagi atom sebarang unsur
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku
Kerja
|
Refleksi
|
PdP
tidak berlaku kerana guru sibuk mengagihkan buku teks yang pelajar masih
belum terima.
|
Tarikh
|
23/1/2015
|
Masa
|
7.05
am – 8.15 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata
pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia
Dan Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Mensintesis idea tentang faktor yang mempengaruhi pertumbuhan
mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti faktor yang mempengaruhi pertumbuhan mikroorganisma
b) Merancang eksperimen untuk mengkaji kesan suhu ke atas pertumbuhan
mikroorganisma
|
Aktiviti
|
Membincangkan keputusan eksperimen tentang kajian kesan suhu ke atas
pertumbuhan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan
Mengajar
|
a) Buku
Teks
b) Buku Nota
c)
Buku Kerja
|
Refleksi
|
24
orang pelajar berjaya menghantar laporan eksperimen manakala 6 lagi pelajar
tidak hadir. Guru memberi latihan yang ringkas untuk mereka lengkapkan bagi
mengukuhkan pengetahuan mereka tentang hubungkait eksperimen dan juga teori
yang dipelajar sebelum ini. Secara keseluruhan, semua pelajar dapat memberi
jawapan yang betul.
|
No comments:
Post a Comment