Tarikh
|
9/2/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami dan mengaplikasikan
konsep jisim
atom relatif
dan jisim molekul relatif
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul
relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
|
Aktiviti
|
Menjalankan
kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang
diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.
|
Tarikh
|
9/2/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus
dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan
kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan tentang apa itu
mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti
karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti
boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.
|
Tarikh
|
10/2/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.25
am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami dan mengaplikasikan
konsep jisim
atom relatif
dan jisim molekul relatif
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul
relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
|
Aktiviti
|
Menjalankan
kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang
diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.
|
Date
|
10/2/2015
|
Time
|
9.45 am –
10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Carbon
Compounds
|
Learning
Objective
|
Analysing Alkenes
|
Learning
Outcome
|
Student is able to :
a) State what alkene is. b) Deduce the molecular formulae of the first nine alkenes. c) Name the first nine alkenes. d) Draw the structural formulae for the first nine straight chain alkenes. |
Activities
|
Collect and interpret
data on the meaning of alkene, the general formula, molecular formulae and
structural formula of the first ten alkenes.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
No
T&L occur because teacher attends course at SM Sains Kuching.
|
Tarikh
|
10/2/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan proses-proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
Membincangkan proses yang terlibat
dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.
|
Tarikh
|
11/2/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus
dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan
kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan tentang apa itu
mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti
karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti
boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.
|
Tarikh
|
11/2/2015
|
Masa
|
9.45 am -
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami dan mengaplikasikan
konsep jisim
atom relatif
dan jisim molekul relatif
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul
relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
|
Aktiviti
|
Menjalankan
kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang
diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai keseimbangan
alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.
|
Tarikh
|
11/2/2015
|
Masa
|
10.55 am –
11.30 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan proses-proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
Membincangkan proses yang terlibat
dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.
|
Date
|
12/2/2015
|
Time
|
8.15 am – 9.25
am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Carbon Compounds
|
Learning
Objective
|
Analysing Alkenes
|
Learning
Outcome
|
Student is able to :
a) State what alkene is. b) Deduce the molecular formulae of the first nine alkenes. c) Name the first nine alkenes. d) Draw the structural formulae for the first nine straight chain alkenes. |
Activities
|
Collect and interpret
data on the meaning of alkene, the general formula, molecular formulae and
structural formula of the first ten alkenes.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
Students
quick learn about today’s lesson. They are able to draw the structural
formula and give names for all the alkenes given by teacher. Teacher gives
students simple exercises to test their understanding. Fortunately, all of
students are able to give correct answers. Teacher gives extra exercises as
their homework. Today’s objectives are achieved.
|
Tarikh
|
12/2/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.20 am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus
dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan
kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan tentang apa itu
mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti
karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti
boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
|
Sikap saintifik
dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. 10 orang pelajar tidak
hadir, manakala yang hadir pula terdapat dua orang yang tidak membawa
sebarang buku. Guru menggunakan komunikasi sehala memandangkan pelajar
langsung tidak ada pengetahuan asas tentang kandungan pembelajaran pada hari
ini. Latihan di dalam buku kerja dibincang bersama kerana kebanyakan pelajar
gagal untuk mencari jawapan tanpa bantuan guru.
|
Tarikh
|
12/2/2015
|
Masa
|
10.55 am –
12.05 pm
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami dan mengaplikasikan
konsep jisim
atom relatif
dan jisim molekul relatif
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul
relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
|
Aktiviti
|
Menjalankan
kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang
diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Pada mulanya, terdapat lebih kurang 8
orang pelajar menghadapi masalah kerana mereka lemah di dalam matematik. Guru
menunjukkan banyak contoh untuk membantu mereka memahami dengan lebih baik.
Selain itu, latihan yang banyak di dalam buku kerja diberi sebagai latih tubi
untuk mereka menguasai pengiraan yang melibatkan jisim molekul relatif dan
jisim formula relatif. Guru menggalakkan pelajar untuk menghafal beberapa
formula untuk molekul kerana ia dapat membantu mereka dalam pengiraan
tersebut.
|
Tarikh
|
13/2/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan proses-proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
Membincangkan proses yang terlibat
dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Guru pada mulanya membincangkan kitar
nitrogen secara lisan. Kemudian, guru meminta pelajar menterjemahkan kitar
nitrogen dalam bentuk gambarajah. Dengan merujuk buku kerja dan buku nota,
mereka semua berjaya melengkapkan gambarajah kitar nitrogen yang betul. Guru memantau
dan membantu pelajar dalam mengenalpasti setiap proses yang berlaku.
|
No comments:
Post a Comment