Thursday, February 12, 2015

Week 7(9/2/2015-13/2/2015)

Tarikh
9/2/2015
Masa
9.45 am – 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Memahami dan mengaplikasikan konsep jisim
atom relatif dan jisim molekul relatif
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
Aktiviti
Menjalankan kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.

Tarikh
9/2/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
Aktiviti
a) Membincangkan tentang apa itu mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.

Tarikh
10/2/2015
Masa
8.15 am – 9.25 am
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Memahami dan mengaplikasikan konsep jisim
atom relatif dan jisim molekul relatif
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
Aktiviti
Menjalankan kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.

Date
10/2/2015
Time
9.45 am – 10.55 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Carbon Compounds
Learning Objective
Analysing Alkenes
Learning Outcome
Student is able to :
a) State what alkene is.
b) Deduce the molecular formulae of the first nine alkenes.
c) Name the first nine alkenes.
d) Draw the structural formulae for the first nine straight chain alkenes.
Activities
Collect and interpret data on the meaning of alkene, the general formula, molecular formulae and structural formula of the first ten alkenes.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
No T&L occur because teacher attends course at SM Sains Kuching.

Tarikh
10/2/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan proses-proses yang terlibat dalam kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
Aktiviti
Membincangkan proses yang terlibat dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.

Tarikh
11/2/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
Aktiviti
a) Membincangkan tentang apa itu mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.

Tarikh
11/2/2015
Masa
9.45 am - 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Memahami dan mengaplikasikan konsep jisim
atom relatif dan jisim molekul relatif
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
Aktiviti
Menjalankan kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.

Tarikh
11/2/2015
Masa
10.55 am – 11.30 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan proses-proses yang terlibat dalam kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
Aktiviti
Membincangkan proses yang terlibat dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Tiada PdP berlaku kerana guru menghadiri kursus amali Kimia di SM Sains Kuching.

Date
12/2/2015
Time
8.15 am – 9.25 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Carbon Compounds
Learning Objective
Analysing Alkenes
Learning Outcome
Student is able to :
a) State what alkene is.
b) Deduce the molecular formulae of the first nine alkenes.
c) Name the first nine alkenes.
d) Draw the structural formulae for the first nine straight chain alkenes.
Activities
Collect and interpret data on the meaning of alkene, the general formula, molecular formulae and structural formula of the first ten alkenes.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
Students quick learn about today’s lesson. They are able to draw the structural formula and give names for all the alkenes given by teacher. Teacher gives students simple exercises to test their understanding. Fortunately, all of students are able to give correct answers. Teacher gives extra exercises as their homework. Today’s objectives are achieved.

Tarikh
12/2/2015
Masa
9.45 am – 10.20 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
Aktiviti
a) Membincangkan tentang apa itu mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. 10 orang pelajar tidak hadir, manakala yang hadir pula terdapat dua orang yang tidak membawa sebarang buku. Guru menggunakan komunikasi sehala memandangkan pelajar langsung tidak ada pengetahuan asas tentang kandungan pembelajaran pada hari ini. Latihan di dalam buku kerja dibincang bersama kerana kebanyakan pelajar gagal untuk mencari jawapan tanpa bantuan guru.

Tarikh
12/2/2015
Masa
10.55 am – 12.05 pm
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Formula Kimia Dan Persamaan
Objektif Pembelajaran
Memahami dan mengaplikasikan konsep jisim
atom relatif dan jisim molekul relatif
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
Aktiviti
Menjalankan kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Pada mulanya, terdapat lebih kurang 8 orang pelajar menghadapi masalah kerana mereka lemah di dalam matematik. Guru menunjukkan banyak contoh untuk membantu mereka memahami dengan lebih baik. Selain itu, latihan yang banyak di dalam buku kerja diberi sebagai latih tubi untuk mereka menguasai pengiraan yang melibatkan jisim molekul relatif dan jisim formula relatif. Guru menggalakkan pelajar untuk menghafal beberapa formula untuk molekul kerana ia dapat membantu mereka dalam pengiraan tersebut.

Tarikh
13/2/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan proses-proses yang terlibat dalam kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
Aktiviti
Membincangkan proses yang terlibat dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Guru pada mulanya membincangkan kitar nitrogen secara lisan. Kemudian, guru meminta pelajar menterjemahkan kitar nitrogen dalam bentuk gambarajah. Dengan merujuk buku kerja dan buku nota, mereka semua berjaya melengkapkan gambarajah kitar nitrogen yang betul. Guru memantau dan membantu pelajar dalam mengenalpasti setiap proses yang berlaku.


No comments:

Post a Comment