Tarikh
|
23/2/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami dan mengaplikasikan
konsep jisim
atom relatif
dan jisim molekul relatif
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud jisim atom relatif berdasarkan karbon -12
b) Menyatakan maksud jisim molekul relatif
berdasarkan karbon-12
c) Menyatakan sebab karbon-12 digunakan
sebagai piawai untuk menentukan jisim atom relatif dan jisim molekul
relatif
d) Menghitung jisim molekul relatif bahan
|
Aktiviti
|
Menjalankan
kuiz untuk menghitung jisim molekul relatif bahan daripada formula kimia yang
diberi, contohnya, HCl, CO2, Na2CO3, Al(NO3)3, CuSO4.5H2O.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar memahami dan berjaya
menghitung jisim molekul relatif bahan. Pada awalnya, mereka agak keliru
kerana ini merupakan kali pertama mereka kenal formula dan cara mengira jisim
molekul. Dengan bantuan banyak contoh perhitungan, pelajar berjaya
menyelesaikan soalan latihan yang diberikan oleh guru.
|
Tarikh
|
23/2/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan prosesproses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
Membincangkan proses yang terlibat
dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru terlibat dengan kursus amali sains peringkat sekolah.
|
Tarikh
|
24/2/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.25
am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis hubungan
antara bilangan mol dengan bilangan zarah
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh
:
a) Mendefinisikan satu mol sebagai
kuantiti jirim yang mengandungi jumlah zarah sebanyak bilangan
atom yang
ada dalam 12g 12C
b) Menyatakan maksud pemalar
Avogadro
c) Menghubungkaitkan bilangan zarah
yang terkandung dalam satu mol bahan tertentu dengan
pemalar
Avogadro
d) Menyelesaikan masalah
perhitungan untuk menukarkan bilangan mol kepada bilangan zarah bahan
tertentu dan sebaliknya
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti penyelesaian masalah untuk menukarkan bilangan mol kepada bilangan
zarah bagi bahan yang diberi dan sebaliknya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Guru
mendapati lebih kurang 10 orang pelajar tidak dapat menguasai pembelajaran
pada hari ini dengan sepenuhnya. Hal ini kerana mereka lemah dalam matematik
dan tidak memahami kehendak soalan. Oleh itu, guru mengambil inisiatif dengan
memberi bimbingan secara kumpulan berasingan agar mereka dapat menyelesaikan
masalah mengikut langkah yang dipermudahkan oleh guru. Manakala pelajar yang
lain berjaya memberi jawapan yang betul untuk semua soalan. Onjektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya.
|
Date
|
24/2/2015
|
Time
|
9.45 am –
10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Carbon
Compounds
|
Learning
Objective
|
Analysing Alkenes
|
Learning
Outcome
|
Student is able to :
a) Relate changes in physical properties with increase in the number of carbon atoms in alkene molecules. b) Explain the effects on boiling points of alkenes due to increase in the number of carbon atoms in alkene molecules.
c) Describe chemical
properties of alkenes.
|
Activities
|
Discuss :
a) Physical properties of alkene molecules.
b) Chemical
properties of alkene.
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
Today’s
objectives are achieved. All of students are able to state the physical
properties of alkenes. They also able to describe each types of chemical
reaction with examples. Teacher gives exercises to test their understanding.
|
Tarikh
|
24/2/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menghargai kepentingan amalan pengambilan nutrisi
yang baik
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
b) Merancang cara menguruskan sumber makanan untuk
mengelakkan pembaziran
c) Memerihalkan faedah mengamalkan tabiat pemakanan
yang sihat
|
Aktiviti
|
Membincangkan faedah mengamalkan tabiat
pemakanan yang sihat.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada
PdP berlaku kerana guru terlibat dengan kursus amali sains peringkat sekolah.
|
Tarikh
|
25/2/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.05
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa kitar nitrogen dan kepentingannya
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Memerihalkan kitar nitrogen
b) Menerangkan proses-proses yang terlibat dalam
kitar nitrogen
c) Menerangkan kepentingan kitar nitrogen
|
Aktiviti
|
Membincangkan proses yang terlibat
dalam kitar nitrogen dan kepentingannya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar
tidak begitu menguasai pembelajaran. Guru mendapati mereka gagal memberi
jawapan yang betul apabila disoal oleh guru. Oleh itu, guru mengambil
inisiatif dengan membimbing menerusi beberapa gambarajah kitar yang berbeza.
Latihan diberikan bagi menilai pemahaman mereka.
|
Tarikh
|
25/2/2015
|
Masa
|
10.10 am -
11.10 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis hubungan
antara bilangan mol dengan bilangan zarah
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh
:
a) Mendefinisikan satu mol sebagai
kuantiti jirim yang mengandungi jumlah zarah sebanyak bilangan
atom yang
ada dalam 12g 12C
b) Menyatakan maksud pemalar
Avogadro
c) Menghubungkaitkan bilangan zarah
yang terkandung dalam satu mol bahan tertentu dengan
pemalar
Avogadro
d) Menyelesaikan masalah
perhitungan untuk menukarkan bilangan mol kepada bilangan zarah bahan
tertentu dan sebaliknya
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti penyelesaian masalah untuk menukarkan bilangan mol kepada bilangan
zarah bagi bahan yang diberi dan sebaliknya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar dapat membuat pengiraan
berkaitan bilangan mol dan bilangan zarah. Pelajar aktif bertanya semasa
membuat latihan kerana ada beberapa soalan yang mengelirukan mereka. Guru
memberi banyak latihan bagi membantu mereka menguasai kandungan pembelajaran.
|
Tarikh
|
25/2/2015
|
Masa
|
11.10 am –
11.40 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif Pembelajaran
|
Menghargai kepentingan amalan pengambilan nutrisi
yang baik
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
b) Merancang cara menguruskan sumber makanan untuk
mengelakkan pembaziran
c) Memerihalkan faedah mengamalkan tabiat pemakanan
yang sihat
|
Aktiviti
|
Membincangkan faedah mengamalkan tabiat
pemakanan yang sihat.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Tiada PdP berlaku
kerana guru terlibat dengan kursus amali sains peringkat sekolah.
|
Date
|
26/2/2015
|
Time
|
8.10 am – 9.10
am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Carbon
Compounds
|
Learning
Objective
|
Synthesizing
ideas on isomerism
|
Learning
Outcome
|
Students is
able to :
a) Construct various structural formulae of a particular alkane and alkene. b) Explain what isomerism is.
c) Use IUPAC
nomenclature to name isomers.
|
Activities
|
Discuss :
a) Isomerism
b) Construct and examine all possible models and draw structural formulae for a particular alkane and alkene. |
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
Today’s
objectives are fully achieved. All of students show their interest and
participate actively during the lesson. Teacher asks students to find and
give answers by buildup models for each isomer. They build the structures and
show to teacher for checking. Teacher discovers that students understand
better with the help of models.
|
Tarikh
|
26/2/2015
|
Masa
|
9.25 am – 9.55
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menghargai kepentingan amalan pengambilan nutrisi
yang baik
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
b) Merancang cara menguruskan sumber makanan untuk
mengelakkan pembaziran
c) Memerihalkan faedah mengamalkan tabiat pemakanan
yang sihat
|
Aktiviti
|
Membincangkan faedah mengamalkan tabiat
pemakanan yang sihat.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana pelajar
tidak dapat menjawab tentang tabiat pemakanan yang sihat. Walau bagaimanapun,
mereka berupaya untuk memberi pandangan tentang faedah mengamalkan tabiat
pemakanan yang sihat.
|
Tarikh
|
26/2/2015
|
Masa
|
10.25 am –
11.15 am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Formula Kimia
Dan Persamaan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis hubungan
antara bilangan mol dengan bilangan zarah
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh
:
a) Mendefinisikan satu mol sebagai
kuantiti jirim yang mengandungi jumlah zarah sebanyak bilangan
atom yang
ada dalam 12g 12C
b) Menyatakan maksud pemalar
Avogadro
c) Menghubungkaitkan bilangan zarah
yang terkandung dalam satu mol bahan tertentu dengan
pemalar
Avogadro
d) Menyelesaikan masalah
perhitungan untuk menukarkan bilangan mol kepada bilangan zarah bahan
tertentu dan sebaliknya
|
Aktiviti
|
Menjalankan
aktiviti penyelesaian masalah untuk menukarkan bilangan mol kepada bilangan
zarah bagi bahan yang diberi dan sebaliknya.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pada
mulanya, sebahagian daripada mereka iaitu kira-kira 15 pelajar tidak memahami
kaedah membina formula untuk setiap nama sebatian yang dibincangkan. Guru
memberi contoh sebanyak yang mungkin sehinggalah mereka semua dapat memahami
dengan baik. Menerusi latihan yang diberikan, guru mendapati pelajar dapat
memberi formula yang betul dan nama bagi setiap sebatian.
|
Tarikh
|
27/2/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menghargai kepentingan amalan pengambilan nutrisi
yang baik
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
b) Merancang cara menguruskan sumber makanan untuk
mengelakkan pembaziran
c) Memerihalkan faedah mengamalkan tabiat pemakanan
yang sihat
|
Aktiviti
|
Membincangkan faedah mengamalkan tabiat
pemakanan yang sihat.
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Semua pelajar aktif memberi pendapat
semasa perbincangan berdasarkan pengalaman sehari-hari. Mereka juga berupaya
untuk memberi beberapa idea baru berkaitan isi kandungan pembelajaran. Guru memberi
latihan bagi mengukuhkan lagi pengetahuan mereka.
|
No comments:
Post a Comment