Thursday, February 5, 2015

Week 6(2/2/2015-6/2/2015)

Tarikh
2/2/2015
Masa
9.45 am – 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Struktur Atom
Objektif Pembelajaran
Menganalisis jirim
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menghubungkaitkan perubahan haba dengan perubahan tenaga kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
Aktiviti
Membincangkan keputusan eksperimen dan menulis laporan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya kerana lebih 10 orang pelajar tidak membuat persediaan penulisan laporan seperti yang dikehendaki oleh guru. Oleh itu guru terpaksa memberi sedikit waktu untuk mereka menyiapkan persediaan laporan. Hanya terdapat 6 orang pelajar yang menyiapkan laporan sehingga pentafsiran data. Guru memantau dan membantu pelajar dalam menyiapkan laporan terutama bahagian pembinaan graf.

Tarikh
2/2/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyenaraikan langkah langkah untuk mencegah jangkitan
b) Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat dan kitaran hidup vektor
c) Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah pensterilan
d) Menyatakan maksud keimunan
e) Menyatakan contoh jenis keimunan
f) Membandingkan dan membezakan pelbagai jenis keimunan
g) Menyatakan kepentingan imuniti
Aktiviti
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit yang disebabkan mikroorganisma
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana ramai pelajar tiada di dalam kelas. Pelajar menyumbangkan pendapat tentang langkah untuk mencegah jangkitan dan dapat menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat dan kitaran hidup vektor.  Semasa penerangan tentang sistem keimunan, respon pelajar menunjukkan mereka langsung tiada pengetahuan tentang ilmu ini. Guru memberi sebanyak mungkin contoh untuk memastikan mereka memahami isi kandungan pembelajaran pada hari ini.

Tarikh
3/2/2015
Masa
8.15 am – 9.25 am
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Struktur Atom
Objektif Pembelajaran
Menganalisis jirim
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menghubungkaitkan perubahan haba dengan perubahan tenaga kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan jirim berdasarkan teori kinetik jirim
Aktiviti
Membincangkan keputusan eksperimen dan menulis laporan
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya kerana lebih kurang 7 orang pelajar tidak membuat persediaan penulisan laporan seperti yang dikehendaki oleh guru. Oleh itu guru terpaksa memberi sedikit waktu untuk mereka menyiapkan persediaan laporan. Hanya terdapat 10orang pelajar yang menyiapkan laporan sehingga pentafsiran data. Guru memantau dan membantu pelajar dalam menyiapkan laporan terutama bahagian pembinaan graf.

Date
3/2/2015
Time
9.45 am – 10.55 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Rate Of Reaction
Learning Objective
Synthesizing factors affecting the rate of reaction.
Learning Outcome
Student is able to design experiments to investigate how the concentration affects the rate of reaction.
Activities
Discuss results of experiment and do the report
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
Today’s objectives are fully achieved. All of students are able to draw both graphs for concentration factor. They have no problem in solving the interpreting data part. For discussion part, only 3 questions that they do not sure about the answers. Teacher reinforces the knowledge and makes them think on their own for the answer. Students submit their work at the end of the class.

Tarikh
3/2/2015
Masa
11.30 am – 12.40 pm
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan
Oleh mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan langkah-langkah untuk merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
b) Menyatakan kesan antibiotik ke atas mikroorganisma
c) Memerihalkan bahaya penggunaan ubat-ubatan tanpa pengawasan dan preskripsi doktor
Aktiviti
Membincangkan tentang langkah-langkah rawatan bagi penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Seramai 21 pelajar yang berada di dalam kelas terlibat secara aktif dan berjaya memberi jawapan yang betul semasa disoal oleh guru. Mereka menyumbangkan pendapat yang bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian. Guru memberi latihan pengukuhan untuk membantu mereka lebih memahami isi kandungan pembelajaran.

Tarikh
4/2/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Manusia Dan Kepelbagaian Benda Hidup
Bidang Pembelajaran
Mikroorganisma Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
Objektif Pembelajaran
Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan
Oleh mikroorganisma
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan langkah-langkah untuk merawat penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
b) Menyatakan kesan antibiotik ke atas mikroorganisma
c) Memerihalkan bahaya penggunaan ubat-ubatan tanpa pengawasan dan preskripsi doktor
Aktiviti
Membincangkan tentang langkah-langkah rawatan bagi penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Terdapat 10 orang pelajar tidak hadir dan pelajar yang hadir juga ada yang tidak membawa buku. Pelajar tidak menunjukkan minat yang mendalam terhadap pembelajaran pada hari ini. Guru berbincang mengenai langkah-langkah bagi rawatan penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma. Komunikasi berbentuk satu hala kerana pelajar langsung tidak menyumbangkan pendapat. Guru memberi latihan untuk menilai tahap penguasaan pelajar.

Tarikh
4/2/2015
Masa
9.45 am - 10.55 am
Kelas
4S3
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Struktur Atom
Objektif Pembelajaran
Menganalisis jirim
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud isotop
b) Menyenaraikan contoh unsur-unsur yang mempunyai isotop
c) Menentukan bilangan zarah subatom bagi
isotop
d) Mewajarkan penggunaan isotop dalam kehidupan
Aktiviti
Mengumpulkan dan mentafsirkan maklumat tentang:
(a) Maksud isotop
(b) Isotop-isotop hidrogen, oksigen, karbon, klorin dan bromin

Menjalankan aktiviti untuk menentukan bilangan zarah subatom daripada nombor proton dan nombor nukleon bagi beberapa isotop
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai. Pada mulanya, hampir separuh daripada pelajar menunjukkan riak muka keliru mengenai konsep isotop. Hal ini kerana mereka sudah lupa tentang pembelajaran lepas. Guru mengimbas kembali tentang zarah subatom dan cuba membuat perbandingan dengan isi kandungan pelajaran pada hari ini. Dengan bantuan beberapa contoh akhirnya pelajar dapat memahami sepenuhnya konsep isotop. Melalui semakan buku kerja, guru mendapati terdapat lebih kurang 4 orang pelajar tidak berjaya memberi jawapan yang betul bagi kesemua soalan.

Tarikh
4/2/2015
Masa
10.55 am – 11.30 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi
dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti nilai kalori untuk kelas makanan yang berlainan
b) Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang dimakan
c) Menerangkan faktor yangmempengaruhi keperluan kalori individu
d) Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
e) Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik.
Aktiviti
Menjalankan aktiviti seperti berikut :
a) Menentukan nilai kalori bagi pelbagai kelas makanan seperti karbohidrat, protein dan lemak
b) Menentukan nilai kalori bagi makanan seperti sarapan, makan tengahari dan makan malam
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Para pelajar membawa kalkulator seperti mana diarah pada kelas sebelum ini. Guru membincangkan tentang gizi seimbang dan menerangkan cara untuk mengira nilai kalori. Pelajar berjaya mengira nilai kalori untuk contoh makanan yang diberikan oleh guru. Selain itu, pelajar juga begitu aktif menyumbangkan pendapat tentang faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu. Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya.

Date
5/2/2015
Time
8.15 am – 9.25 am
Class
5S1
Subject
Chemistry
Theme
Interaction Between Chemicals
Learning Area
Carbon Compounds
Learning Objective
Analyzing Alkanes
Learning Outcome
Student is able to :
a) Relate physical changes in physical properties with increase in the number of carbon atoms in alkane molecules.
b) Explain the effects of the increase in number of carbon atoms in alkane molecules on the molecules boiling points.
c) Describe complete and incomplete combustion of alkanes.
d) Describe the substitution reaction of alkanes.
e) Write chemical equations for combustion and substitution reactions of methane.
f) Describe how methane affects everyday life.
Activities
Discuss
a) The relationship between changes in physical properties with increase in the number of carbon atoms in alkane molecules.
b) The effect on boiling points of alkanes due to increase in the number of carbon atoms in alkane molecules.
c) The complete and incomplete combustion of alkanes
d) The complete and incomplete combustion of alkanes.
e) The substitution reaction of alkanes.
f) The decomposition of organic matter produces methane and how this may cause fire in landfills and peat swamps.
Noble Values
Appreciating the balance of nature.
Teaching Aids
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
Reflection
Today’s objectives are fully achieved. At first, 5 of students do not understand the mechanisms of halogenations. Teacher has to explains several times and finally they are able to give answer when ask by teacher. Teacher gives time for students to manipulate and build several compounds by using model of atoms. Students seem very enjoy and try to build the models by referring to the manual book. Teacher monitors them and asks students to make sure they understand.

Tarikh
5/2/2015
Masa
9.45 am – 10.20 am
Kelas
5K10
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi
dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Mengenalpasti nilai kalori untuk kelas makanan yang berlainan
b) Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang dimakan
c) Menerangkan faktor yangmempengaruhi keperluan kalori individu
d) Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
e) Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik.
Aktiviti
Menjalankan aktiviti seperti berikut :
a) Menentukan nilai kalori bagi pelbagai kelas makanan seperti karbohidrat, protein dan lemak
b) Menentukan nilai kalori bagi makanan seperti sarapan, makan tengahari dan makan malam
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Pelajar menyumbangkan pendapat tentang faktor-faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu. Kebanyakan pendapat dan jawapan yang diberikan oleh mereka adalah terbalik daripada fakta sebenar. Oleh itu, guru memainkan peranan dengan mengukuhkan mereka dengan konsep sebenar dan cuba menghubungkait dengan contoh kehidupan seharian. Objektif pembelajaran tidak tercapai sepenuhnya kerana hampir separuh daripada pelajar tidak hadir ke sekolah.

Tarikh
5/2/2015
Masa
10.55 am – 12.05 pm
Kelas
4S2
Mata pelajaran
Kimia
Tema
Jirim Di Sekeliling Kita
Bidang Pembelajaran
Struktur Atom
Objektif Pembelajaran
Menganalisis jirim
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud isotop
b) Menyenaraikan contoh unsur-unsur yang mempunyai isotop
c) Menentukan bilangan zarah subatom bagi
isotop
d) Mewajarkan penggunaan isotop dalam kehidupan
Aktiviti
Mengumpulkan dan mentafsirkan maklumat tentang:
(a) Maksud isotop
(b) Isotop-isotop hidrogen, oksigen, karbon, klorin dan bromin

Menjalankan aktiviti untuk menentukan bilangan zarah subatom daripada nombor proton dan nombor nukleon bagi beberapa isotop
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
Refleksi
Pelajar memaklumkan bahawa mereka keliru dengan konsep isotop. Selain itu, guru mendapati mereka sudah lupa dengan formula pengiraan berkaitan zarah subatom. Oleh itu, sebelum mula dengan tajuk baru guru membuat ulangkaji sedikit tentang pembelajaran yang lepas supaya mereka senang memahami pembelajaran pada hari ini. Dengan bantuan beberapa contoh, semua pelajar memahami dengan baik tentang konsep isotop. Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai.

Tarikh
6/2/2015
Masa
7.05 am – 8.15 am
Kelas
5K7
Mata pelajaran
Sains
Tema
Penyelenggaraan Dan Kesinambungan Hidup
Bidang Pembelajaran
Nutrisi Dan Pengeluaran Makanan
Objektif Pembelajaran
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
Hasil pembelajaran
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
Aktiviti
a) Membincangkan tentang apa itu mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
Sikap saintifik dan Nilai Murni
Menghargai keseimbangan alam
Bahan Mengajar
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
Refleksi
Ramai pelajar tidak hadir pada hari ini. Guru memberi peluang kepada pelajar untuk berbincang sesama ahli kumpulan tentang mikronutrien dan makronutrien dengan merujuk nota. Kemudian, mereka membentangkan isi perbincangan di hadapan. Guru mengukuhkan pengetahuan mereka dengan menekankan aspek-aspek yang penting. Pengetahuan mereka tentang diuji dengan latihan di dalam buku kerja. Guru memantau dan membantu pelajar-pelajar yang lemah dan bermasalah. Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hanya 7 orang pelajar betul-betul menguasai kandungan pembelajaran.


No comments:

Post a Comment