Tarikh
|
2/2/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menghubungkaitkan perubahan
haba dengan perubahan tenaga
kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan
jirim berdasarkan
teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
Membincangkan
keputusan eksperimen dan menulis laporan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya kerana lebih 10 orang
pelajar tidak membuat persediaan penulisan laporan seperti yang dikehendaki
oleh guru. Oleh itu guru terpaksa memberi sedikit waktu untuk mereka
menyiapkan persediaan laporan. Hanya terdapat 6 orang pelajar yang menyiapkan
laporan sehingga pentafsiran data. Guru memantau dan membantu pelajar dalam
menyiapkan laporan terutama bahagian pembinaan graf.
|
Tarikh
|
2/2/2015
|
Masa
|
11.30 am – 12.40
pm
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit
yang disebabkan mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyenaraikan langkah langkah untuk mencegah
jangkitan
b) Menghubungkaitkan kawalan vektor dengan tabiat dan
kitaran hidup vektor
c) Menerangkan dengan contoh pelbagai kaedah
pensterilan
d) Menyatakan maksud keimunan
e) Menyatakan contoh jenis keimunan
f) Membandingkan dan membezakan pelbagai jenis
keimunan
g) Menyatakan kepentingan imuniti
|
Aktiviti
|
Menganalisa cara-cara mencegah jangkitan penyakit
yang disebabkan mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hal ini kerana ramai
pelajar tiada di dalam kelas. Pelajar menyumbangkan pendapat tentang langkah
untuk mencegah jangkitan dan dapat menghubungkaitkan
kawalan vektor dengan tabiat dan kitaran hidup vektor. Semasa penerangan tentang sistem keimunan,
respon pelajar menunjukkan mereka langsung tiada pengetahuan tentang ilmu
ini. Guru memberi sebanyak mungkin contoh untuk memastikan mereka memahami
isi kandungan pembelajaran pada hari ini.
|
Tarikh
|
3/2/2015
|
Masa
|
8.15 am – 9.25
am
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menghubungkaitkan perubahan
haba dengan perubahan tenaga
kinetik zarah
f) Menerangkan perubahan keadaan
jirim berdasarkan
teori kinetik jirim
|
Aktiviti
|
Membincangkan
keputusan eksperimen dan menulis laporan
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya kerana lebih kurang 7
orang pelajar tidak membuat persediaan penulisan laporan seperti yang
dikehendaki oleh guru. Oleh itu guru terpaksa memberi sedikit waktu untuk
mereka menyiapkan persediaan laporan. Hanya terdapat 10orang pelajar yang
menyiapkan laporan sehingga pentafsiran data. Guru memantau dan membantu
pelajar dalam menyiapkan laporan terutama bahagian pembinaan graf.
|
Date
|
3/2/2015
|
Time
|
9.45 am –
10.55 am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Rate Of
Reaction
|
Learning
Objective
|
Synthesizing
factors affecting the rate of reaction.
|
Learning
Outcome
|
Student is
able to design experiments to investigate how the concentration affects the
rate of reaction.
|
Activities
|
Discuss
results of experiment and do the report
|
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
Today’s
objectives are fully achieved. All of students are able to draw both graphs
for concentration factor. They have no problem in solving the interpreting
data part. For discussion part, only 3 questions that they do not sure about
the answers. Teacher reinforces the knowledge and makes them think on their
own for the answer. Students submit their work at the end of the class.
|
Tarikh
|
3/2/2015
|
Masa
|
11.30 am –
12.40 pm
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan
Oleh mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan langkah-langkah untuk merawat penyakit
yang disebabkan oleh mikroorganisma
b) Menyatakan kesan antibiotik ke atas
mikroorganisma
c) Memerihalkan bahaya penggunaan ubat-ubatan tanpa
pengawasan dan preskripsi doktor
|
Aktiviti
|
Membincangkan
tentang langkah-langkah rawatan bagi penyakit yang disebabkan oleh
mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Seramai 21 pelajar yang berada di dalam
kelas terlibat secara aktif dan berjaya memberi jawapan yang betul semasa
disoal oleh guru. Mereka menyumbangkan pendapat yang bersesuaian dan
berkaitan dengan kehidupan seharian. Guru memberi latihan pengukuhan untuk
membantu mereka lebih memahami isi kandungan pembelajaran.
|
Tarikh
|
4/2/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Manusia Dan
Kepelbagaian Benda Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Mikroorganisma
Dan Kesannya Ke Atas Benda Hidup
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami cara merawat penyakit yang disebabkan
Oleh mikroorganisma
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan langkah-langkah untuk merawat penyakit
yang disebabkan oleh mikroorganisma
b) Menyatakan kesan antibiotik ke atas
mikroorganisma
c) Memerihalkan bahaya penggunaan ubat-ubatan tanpa
pengawasan dan preskripsi doktor
|
Aktiviti
|
Membincangkan
tentang langkah-langkah rawatan bagi penyakit yang disebabkan oleh
mikroorganisma
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tidak tercapai. Terdapat 10 orang pelajar tidak
hadir dan pelajar yang hadir juga ada yang tidak membawa buku. Pelajar tidak
menunjukkan minat yang mendalam terhadap pembelajaran pada hari ini. Guru berbincang
mengenai langkah-langkah bagi rawatan penyakit yang disebabkan oleh
mikroorganisma. Komunikasi berbentuk satu hala kerana pelajar langsung tidak
menyumbangkan pendapat. Guru memberi latihan untuk menilai tahap penguasaan
pelajar.
|
Tarikh
|
4/2/2015
|
Masa
|
9.45 am -
10.55 am
|
Kelas
|
4S3
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud isotop
b) Menyenaraikan contoh unsur-unsur yang mempunyai isotop
c) Menentukan bilangan zarah subatom bagi
isotop
d) Mewajarkan penggunaan isotop dalam kehidupan
|
Aktiviti
|
Mengumpulkan
dan mentafsirkan maklumat tentang:
(a) Maksud
isotop
(b) Isotop-isotop
hidrogen, oksigen, karbon, klorin dan bromin
Menjalankan
aktiviti untuk menentukan bilangan zarah subatom daripada nombor proton dan
nombor nukleon bagi beberapa isotop
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai. Pada mulanya, hampir separuh daripada
pelajar menunjukkan riak muka keliru mengenai konsep isotop. Hal ini kerana
mereka sudah lupa tentang pembelajaran lepas. Guru mengimbas kembali tentang
zarah subatom dan cuba membuat perbandingan dengan isi kandungan pelajaran
pada hari ini. Dengan bantuan beberapa contoh akhirnya pelajar dapat memahami
sepenuhnya konsep isotop. Melalui semakan buku kerja, guru mendapati terdapat
lebih kurang 4 orang pelajar tidak berjaya memberi jawapan yang betul bagi
kesemua soalan.
|
Tarikh
|
4/2/2015
|
Masa
|
10.55 am –
11.30 am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi
dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti nilai kalori untuk kelas makanan
yang berlainan
b) Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang
dimakan
c) Menerangkan faktor yangmempengaruhi keperluan
kalori individu
d) Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan
pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
e) Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan
bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik.
|
Aktiviti
|
Menjalankan aktiviti seperti berikut :
a) Menentukan nilai kalori bagi
pelbagai kelas makanan seperti karbohidrat, protein dan lemak
b) Menentukan nilai kalori bagi makanan
seperti sarapan, makan tengahari dan makan malam
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Para pelajar
membawa kalkulator seperti mana diarah pada kelas sebelum ini. Guru
membincangkan tentang gizi seimbang dan menerangkan cara untuk mengira nilai
kalori. Pelajar berjaya mengira nilai kalori untuk contoh makanan yang
diberikan oleh guru. Selain itu, pelajar juga begitu aktif menyumbangkan
pendapat tentang faktor yang mempengaruhi keperluan kalori individu. Objektif
pembelajaran pada hari ini tercapai sepenuhnya.
|
Date
|
5/2/2015
|
Time
|
8.15 am – 9.25
am
|
Class
|
5S1
|
Subject
|
Chemistry
|
Theme
|
Interaction
Between Chemicals
|
Learning Area
|
Carbon
Compounds
|
Learning
Objective
|
Analyzing
Alkanes
|
Learning
Outcome
|
Student is
able to :
a) Relate physical changes in physical properties with increase in the number of carbon atoms in alkane molecules. b) Explain the effects of the increase in number of carbon atoms in alkane molecules on the molecules boiling points. c) Describe complete and incomplete combustion of alkanes.
d) Describe
the substitution reaction of alkanes.
e) Write chemical equations for combustion and substitution reactions of methane. f) Describe how methane affects everyday life. |
Activities
|
Discuss
a) The relationship
between changes in physical properties with increase in the number of carbon
atoms in alkane molecules.
b) The effect on boiling points of alkanes due to increase in the number of carbon atoms in alkane molecules. c) The complete and incomplete combustion of alkanes
d) The
complete and incomplete combustion of alkanes.
e) The substitution reaction of alkanes. f) The decomposition of organic matter produces methane and how this may cause fire in landfills and peat swamps. |
Noble Values
|
Appreciating
the balance of nature.
|
Teaching Aids
|
a) Text book
b) Reference book
c) Workbook
|
Reflection
|
Today’s
objectives are fully achieved. At first, 5 of students do not understand the
mechanisms of halogenations. Teacher has to explains several times and
finally they are able to give answer when ask by teacher. Teacher gives time
for students to manipulate and build several compounds by using model of
atoms. Students seem very enjoy and try to build the models by referring to
the manual book. Teacher monitors them and asks students to make sure they
understand.
|
Tarikh
|
5/2/2015
|
Masa
|
9.45 am –
10.20 am
|
Kelas
|
5K10
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif Pembelajaran
|
Menilai kepentingan mengambil makanan bernutrisi
dan mengamalkan tabiat pemakanan yang sihat
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Mengenalpasti nilai kalori untuk kelas makanan
yang berlainan
b) Menganggarkan nilai kalori untuk makanan yang dimakan
c) Menerangkan faktor yangmempengaruhi keperluan
kalori individu
d) Menghubungkaitkan masalah kesihatan dengan amalan
pengambilan nutrisi dan tabiat pemakanan
e) Mewajarkan kepentingan pengambilan makanan
bernutrisi dan mengamalkan tabiat pemakanan yang baik.
|
Aktiviti
|
Menjalankan aktiviti seperti berikut :
a) Menentukan nilai kalori bagi
pelbagai kelas makanan seperti karbohidrat, protein dan lemak
b) Menentukan nilai kalori bagi makanan
seperti sarapan, makan tengahari dan makan malam
|
Sikap saintifik
dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar
menyumbangkan pendapat tentang faktor-faktor yang mempengaruhi keperluan
kalori individu. Kebanyakan pendapat dan jawapan yang diberikan oleh mereka
adalah terbalik daripada fakta sebenar. Oleh itu, guru memainkan peranan
dengan mengukuhkan mereka dengan konsep sebenar dan cuba menghubungkait
dengan contoh kehidupan seharian. Objektif pembelajaran tidak tercapai
sepenuhnya kerana hampir separuh daripada pelajar tidak hadir ke sekolah.
|
Tarikh
|
5/2/2015
|
Masa
|
10.55 am –
12.05 pm
|
Kelas
|
4S2
|
Mata pelajaran
|
Kimia
|
Tema
|
Jirim Di
Sekeliling Kita
|
Bidang
Pembelajaran
|
Struktur Atom
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisis
jirim
|
Hasil pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud isotop
b) Menyenaraikan contoh unsur-unsur yang mempunyai isotop
c) Menentukan bilangan zarah subatom bagi
isotop
d) Mewajarkan penggunaan isotop dalam kehidupan
|
Aktiviti
|
Mengumpulkan
dan mentafsirkan maklumat tentang:
(a) Maksud
isotop
(b) Isotop-isotop
hidrogen, oksigen, karbon, klorin dan bromin
Menjalankan
aktiviti untuk menentukan bilangan zarah subatom daripada nombor proton dan
nombor nukleon bagi beberapa isotop
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Rujukan
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Pelajar
memaklumkan bahawa mereka keliru dengan konsep isotop. Selain itu, guru
mendapati mereka sudah lupa dengan formula pengiraan berkaitan zarah subatom.
Oleh itu, sebelum mula dengan tajuk baru guru membuat ulangkaji sedikit
tentang pembelajaran yang lepas supaya mereka senang memahami pembelajaran
pada hari ini. Dengan bantuan beberapa contoh, semua pelajar memahami dengan
baik tentang konsep isotop. Objektif pembelajaran pada hari ini tercapai.
|
Tarikh
|
6/2/2015
|
Masa
|
7.05 am – 8.15
am
|
Kelas
|
5K7
|
Mata pelajaran
|
Sains
|
Tema
|
Penyelenggaraan
Dan Kesinambungan Hidup
|
Bidang
Pembelajaran
|
Nutrisi Dan
Pengeluaran Makanan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa keperluan nutrient oleh tumbuhan
|
Hasil
pembelajaran
|
Murid boleh:
a) Menyatakan maksud makronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien
c) Menyatakan maksud mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien
e) Menyatakan kesan kekurangan nitrogen, fosforus
dan kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
f) Menyatakan fungsi utama nitrogen, fosforus dan
kalium dalam proses pertumbuhan tumbuhan
|
Aktiviti
|
a) Membincangkan tentang apa itu
mikronutrien
b) Menyenaraikan makronutrien seperti
karbon, hidrogen, oksigen, nitrogen dan fosforus
c) Membincangkan apa itu mikronutrien
d) Menyenaraikan mikronutrien seperti
boron, molibdenum, zink, mangan, kuprum dan besi
|
Sikap
saintifik dan Nilai Murni
|
Menghargai
keseimbangan alam
|
Bahan Mengajar
|
a) Buku Teks
b) Buku Nota
c) Buku Kerja
|
Refleksi
|
Ramai pelajar
tidak hadir pada hari ini. Guru memberi peluang kepada pelajar untuk
berbincang sesama ahli kumpulan tentang mikronutrien dan makronutrien dengan
merujuk nota. Kemudian, mereka membentangkan isi perbincangan di hadapan.
Guru mengukuhkan pengetahuan mereka dengan menekankan aspek-aspek yang
penting. Pengetahuan mereka tentang diuji dengan latihan di dalam buku kerja.
Guru memantau dan membantu pelajar-pelajar yang lemah dan bermasalah.
Objektif pembelajaran pada hari ini tidak tercapai sepenuhnya. Hanya 7 orang
pelajar betul-betul menguasai kandungan pembelajaran.
|
No comments:
Post a Comment